KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

header

Swedish translation: kretskortskontakt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:header
Swedish translation:kretskortskontakt
Entered by: Mats Wiman

06:34 Apr 2, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Computer architecture
English term or phrase: header
i t.ex. följande fall (från en lista):

Front USB ports header
motherboard header
serial port box header

Jag förstår att det rör sig om en form av kontakt, en sådan med piggar på också tror jag. Men vad heter sådana på ärans och hjältarnas språk?
EKM
Sweden
kretskotskontakt
Explanation:
till skillnad mot sladdmonterad eller chassimonterad år detta en kontakt som löds fast på ett kretskort.

Det behöver inte vara små pojkar i kontakten, det kan lika väl vara flickor som synes av länk nummer 2

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-02 07:07:48 (GMT)
--------------------------------------------------

Kontaktblock

Ett annat alternativ, då man faktiskt också benämner de kontakter som man klämmer på flatkablar som headers. Jag vet inte om det är oskick eller om det blivit så pga att det i stort sett är samma kontakter som man löder (förutom att de har genomskärande stift istället för lödstift).
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack så mycket för förklaringen och hänvisningarna!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1kretskotskontaktHans-Bertil Karlsson
4 +1port/uttag/utgång
Mats Wiman


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
port/uttag/utgång


Explanation:
heter de på äohs


    Professional experience
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Georgios Paraskevopoulos
12 hrs

29 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
kretskotskontakt


Explanation:
till skillnad mot sladdmonterad eller chassimonterad år detta en kontakt som löds fast på ett kretskort.

Det behöver inte vara små pojkar i kontakten, det kan lika väl vara flickor som synes av länk nummer 2

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-02 07:07:48 (GMT)
--------------------------------------------------

Kontaktblock

Ett annat alternativ, då man faktiskt också benämner de kontakter som man klämmer på flatkablar som headers. Jag vet inte om det är oskick eller om det blivit så pga att det i stort sett är samma kontakter som man löder (förutom att de har genomskärande stift istället för lödstift).


    Reference: http://www.industrologic.com/sbc1i24.htm
    Reference: http://www.syscon.com.tw/pro3.htm#dd
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack så mycket för förklaringen och hänvisningarna!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Georgios Paraskevopoulos: men även Mats Wimans svar är rätt, kontaktblock är väl contact modul på eng.
12 hrs
  -> båda existerar (beroende på vem man pratar med)