KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

sheetrock wall

Swedish translation: gipsskivevägg


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:sheetrock wall
Swedish translation:gipsskivevägg
Entered by: Reino Havbrandt

18:06 May 28, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: sheetrock wall
For example, if the user is mounting to a sheetrock wall, hollow wall
fastener should be used.

Typ av vägg?
Marie Eriksson
gipsskivevägg
Explanation:
Drywall, wallboard and Sheetrock refers to the same material. However, we should note that the term Sheetrock refers to a specific brand of drywall.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-29 07:26:31 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Här några förtydliganden och rättelser:
Hhollow wall innebär, en ihålig vägg, reglar med skivor på båda sidor. Det vanligaste är gipsskiva, Sheetrock är nog en gipsskiva Fästelementet bör vara gipsskiveexpander i det här fallet. Gipsskiveankare är en annan konstruktion.
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1gipsplattevägg
Mats Wiman
4 +1gipsskiveväggReino Havbrandt


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
gipsplattevägg


Explanation:
Sheetrock är ett varumärke för gipsplattor

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-28 20:04:27 (GMT)
--------------------------------------------------

Skitrock vägg torde dock knappast accepteras

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-28 20:05:49 (GMT)
--------------------------------------------------

Reinos kommentar stöder snarast valet av \'gipsplattevägg\' då det ju enligt honom själv inte är någon vnlig \'gipsskivevägg\'


    Merriam-Webster+MW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Sven Petersson: Kallas "gipsskivevägg" på ärans och hjältarnas språk!
12 mins
  -> Bra alternativförslag! Tack!

agree  Hans-Bertil Karlsson: Sven har rätt, det heter gipsskiva - men spånplatta !! Jag fick göra om en hel katalog för något år sedan då jag upptäckte detta :-(
1 hr
  -> Svens förslag är bra men inte heligt.

neutral  Reino Havbrandt: Jag var lite inne på att detta kan vara en spånplatta, eftersom wallboard även kan beyda spånskiva, medan gymsum wallboard är en gipsskiva. Just nu har jag grundövesyn av radhuset, så jag jobbar med båda varianterna:-)
4 hrs

23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
gipsskivevägg


Explanation:
Drywall, wallboard and Sheetrock refers to the same material. However, we should note that the term Sheetrock refers to a specific brand of drywall.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-29 07:26:31 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Här några förtydliganden och rättelser:
Hhollow wall innebär, en ihålig vägg, reglar med skivor på båda sidor. Det vanligaste är gipsskiva, Sheetrock är nog en gipsskiva Fästelementet bör vara gipsskiveexpander i det här fallet. Gipsskiveankare är en annan konstruktion.


    Reference: http://www.repair-home.com/how_to/cut_sheetrock.htm
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
4 mins