KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

take the reference

Swedish translation: avläsa referens


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:take the reference
Swedish translation:avläsa referens
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

07:52 Jun 30, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: take the reference
Manual till karusellsvarv. Eldelen.Avsnittets överskrift lyder "taking the reference on working axes". Ex. på meningar: "When passing from turning mode into the milling mode it is necessary to take the reference on the C axis". "the refernce will be taken on the axes corresponding to the selected working mode" etc. Förf. ej native speaker.
jenjen
avläsa referens
Explanation:
Om det handlar om stegmotorer eller liknande, så har ju dessa ingen inbyggd lägesgivning - dvs styrelektroniken har inte en susning om var apparaten befinner sig (på respektive axel).

Därför går man ofta så att man låter motorn "stå och slira" mot någon slags ändstopp eller liknade, så att den garanterat har "gått" hela sin möjliga arbetssträcka. Därmed vet elektroniken exakt var motorn (eller vad det nu är) befinner sig, och kan sedan utgå ifrån denna referens när den sedan ska förflyta sig.

Detta kalla ofta för "home position".

Du kanske har lagt märke till hur skrivhuvudena på en bläckstråleskrivare lite då och då står och tuggar mot ändstoppet till vänster - detta är just en sådan kalibrering.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
tack tack!! Jenny
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2avläsa referensHans-Bertil Karlsson
5ta referensenmyrwad


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
avläsa referens


Explanation:
Om det handlar om stegmotorer eller liknande, så har ju dessa ingen inbyggd lägesgivning - dvs styrelektroniken har inte en susning om var apparaten befinner sig (på respektive axel).

Därför går man ofta så att man låter motorn "stå och slira" mot någon slags ändstopp eller liknade, så att den garanterat har "gått" hela sin möjliga arbetssträcka. Därmed vet elektroniken exakt var motorn (eller vad det nu är) befinner sig, och kan sedan utgå ifrån denna referens när den sedan ska förflyta sig.

Detta kalla ofta för "home position".

Du kanske har lagt märke till hur skrivhuvudena på en bläckstråleskrivare lite då och då står och tuggar mot ändstoppet till vänster - detta är just en sådan kalibrering.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
tack tack!! Jenny

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
19 mins
  -> tack

agree  Reino Havbrandt: Ja, men lite mer avancerad utrustning står inte och slirar mot ändlägena. Axlarna i automatiska maskiner kan även ha referenspunkter mitt i körområdet, i form av en nock och brytare
56 mins
  -> jo du har rätt - det finns ju en mängd andra sätt att avläsa lägen...

10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
ta referensen


Explanation:
Ett alternativ till att avläsa referensen är att helt enkelt uttrycka det som att "ta referensen" från en axel. Det är inte nödvändigtvis en positionsreferens, utan kan även vara en hastighetsreferens, dvs ett varvtal. Som Reino så riktigt påpekar, läser man vid hemkörning in positionen från en hemmalägesgivare eller referensgivare som påverkas av en nock, eller i form av en nollpuls från en pulsgivare.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6079