KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Over fueling devices

Swedish translation: Bränsletillskottsanordning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Over fueling devices
Swedish translation:Bränsletillskottsanordning
Entered by: Reino Havbrandt

13:44 Jul 2, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Over fueling devices
Over fueling devices

Anordningar för bränsleöverskott
Ett tillbehör till dieslar, inte godkänt av tillverkaren; kanske en anornding för att pressa in extra bränsle, och på så sätt ta ut större (otillåten) effekt.
Reino Havbrandt
Sweden
Bränseltillskottsanordning, Bränselöverdosingsanordning
Explanation:
Behöver inte vara till bara för att ökar prestanda, överdosering av bränsel används ofta för att sänker temperaturen av motorn (t.ex på lastbilar under långa stigningar)

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-03 16:50:02 (GMT)
--------------------------------------------------

Oops! skulle vara överdoserningsanordning.
Selected response from:

Nigel Skipper
Grading comment
bränsletillskottsanordning blir bra, Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Bränseltillskottsanordning, BränselöverdosingsanordningNigel Skipper
2överladdningsenhetHans-Bertil Karlsson


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
överladdningsenhet


Explanation:
Kan det vara en apparat för att pumpa in extra tryck ?? Många motorer är ju idag elektroniskt begränsade till ett visst antal hästkrafter. När man köper en ny lastbil betalar man för ett visst antal hästkrafter, fast motorn kan betydligt mera. Sedan finns det utrustning så att om man ska köra upp för en brant backe, ringer mobilen upp tillverkarens webbsajt och så "tankar man" ner extra hästkrafter så länge man behöver - och betalar för det.

Om man kan kringgå detta med någon extrautrustning, är det väl inte populärt hos tillverkaren, som ju då inte får sälja några extrahästar :-(

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Bränseltillskottsanordning, Bränselöverdosingsanordning


Explanation:
Behöver inte vara till bara för att ökar prestanda, överdosering av bränsel används ofta för att sänker temperaturen av motorn (t.ex på lastbilar under långa stigningar)

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-03 16:50:02 (GMT)
--------------------------------------------------

Oops! skulle vara överdoserningsanordning.

Nigel Skipper
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 178
Grading comment
bränsletillskottsanordning blir bra, Tack!