KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

film advance release button

Swedish translation: knapp som kopplar ur kamerans filmframmatning


14:32 Nov 3, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: film advance release button
manaul till systemkamera. I avsnittet "Removing the film": "To remove the film, push the film advance release button in the bottom of the camera in, turn the rewind crank out of the rewind knob and rewind the film to the cartridge..."
jenjen
Swedish translation:knapp som kopplar ur kamerans filmframmatning
Explanation:
inte så kort och inte heller koncist men det handlar om en liten knapp som när den blir intryckt kopplar bort filmframmatningsfunktionen (!) och när den funktionen väl är bortkopplad kan man veva tillbaka filmen i kassetten och plocka ut den. Om den inte trycks in så går inte filmen runt bakåt, tillbaka in i kassetten och om man då framhärdar i sitt försök så kan filmen -i värsta - fall slitas av.

Vet jag av egen erfarenhet!

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 24 mins (2003-11-03 15:56:18 GMT)
--------------------------------------------------

Efter att ha sett Mårtens förslag nedan så skulle jag gärna vilja kalla knappeländet för \"filmframmatningsspärrknappen\" - men det är det väl ingen som köper.
Kanske man kan skriva: \"tryck in knappen som spärrar kamerans filmframmatning ....\"
Selected response from:

Rottie
Grading comment
Tackar!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1knapp som kopplar ur kamerans filmframmatning
Rottie
4 +1backspärr för filmframmatningHans-Bertil Karlsson
4frigör/tryck in återspolningsspärrenmarionb


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
knapp som kopplar ur kamerans filmframmatning


Explanation:
inte så kort och inte heller koncist men det handlar om en liten knapp som när den blir intryckt kopplar bort filmframmatningsfunktionen (!) och när den funktionen väl är bortkopplad kan man veva tillbaka filmen i kassetten och plocka ut den. Om den inte trycks in så går inte filmen runt bakåt, tillbaka in i kassetten och om man då framhärdar i sitt försök så kan filmen -i värsta - fall slitas av.

Vet jag av egen erfarenhet!

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 24 mins (2003-11-03 15:56:18 GMT)
--------------------------------------------------

Efter att ha sett Mårtens förslag nedan så skulle jag gärna vilja kalla knappeländet för \"filmframmatningsspärrknappen\" - men det är det väl ingen som köper.
Kanske man kan skriva: \"tryck in knappen som spärrar kamerans filmframmatning ....\"

Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 361
Grading comment
Tackar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM: "matningsspärrknappen" kanske?
4 mins
  -> Tack Mårten - det blir inte lätt att hitta ett snyggt ord för denna knapp, så mycket är säkert.

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
backspärr för filmframmatning


Explanation:
Ett annat alternativ

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mattias Kar�n
1 hr

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
frigör/tryck in återspolningsspärren


Explanation:
Den här benämningen känner jag igen från andra manualer. Oftast finns också en bild, som visar hur man ska göra.

marionb
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 34