KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Automatic rising of the inertia block

Swedish translation: tröghetsblock


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:inertia block
Swedish translation:tröghetsblock
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

09:28 Nov 7, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Automatic rising of the inertia block
En användarhandbok till en bultpistol.
Monica Berntsson
Sweden
tröghetsblock
Explanation:
Jag har läst sida efter sida på nätet om gevärs avtryckningsmekanism (som är samma som bultpistolens), men hittar inget vettigt. Förslaget ovan kanske är lite till hjälp.

Länken nedan är en bild på vad det handlar om (delar 95++ på ritningen)

--------------------------------------------------
Note added at 59 mins (2003-11-07 10:27:54 GMT)
--------------------------------------------------

Som Christer påpekar är Intertia = troghet. Alltså handlar det troligen om en slags spärr så att avtryckningsmekanismen inte ska bli för nervös (??). Den ska också skydd så att inte vapnet avfyras vid kraftiga stötar (om man tappar det).

Därför föreslår jag tröghetsblock i brist på bättre.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2tröghetsblockHans-Bertil Karlsson
1automatisk frammatning av patronen
C. Heljestrand


Discussion entries: 1





  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
automatisk frammatning av patronen


Explanation:
OBS! En ren gissning men du kanske får lite nya uppslag med hjälp av detta.

inertia = tröghet

Från: http://www.kartro.se/DOK8/skjut.pdf

"Driftsäker bultpistol.
Tack vare automatisk frammatning av patronen blir montaget
snabbt och ekonomiskt.Steglös reglering av effekten är en av fördelarna med..."

C. Heljestrand
Spain
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 136

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: Som jag ser det är det en dämpningshistoria (???) för att man inte ska kunna trycka av för lätt - men att denna måste lyftas upp när en ny patron ska in i läget.
23 mins

56 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
automatic rising of the inertia block
tröghetsblock


Explanation:
Jag har läst sida efter sida på nätet om gevärs avtryckningsmekanism (som är samma som bultpistolens), men hittar inget vettigt. Förslaget ovan kanske är lite till hjälp.

Länken nedan är en bild på vad det handlar om (delar 95++ på ritningen)

--------------------------------------------------
Note added at 59 mins (2003-11-07 10:27:54 GMT)
--------------------------------------------------

Som Christer påpekar är Intertia = troghet. Alltså handlar det troligen om en slags spärr så att avtryckningsmekanismen inte ska bli för nervös (??). Den ska också skydd så att inte vapnet avfyras vid kraftiga stötar (om man tappar det).

Därför föreslår jag tröghetsblock i brist på bättre.


    Reference: http://www.sarca.it/spareparts/680.htm
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  EKM: För att ytterligare förvirra kan jag meddela att Engströms anger "sjunkhuvud" för "masselotte", men det gäller gjutteknik och är nog inte aktuellt här.
40 mins
  -> jo, ett slags sjunkhuvud är det nog, men vad det kallas vete tusan :-)