KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

orchid

Swedish translation: distanskam


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:orchid
Swedish translation:distanskam
Entered by: Roger Arvidsson

13:56 Dec 1, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: orchid
Hold the appliance in such a way that the orchid is pointing upwards."
Det handlar om en hårtrimmer och har med skären att göra.
Roger Arvidsson
Sweden
skär
Explanation:
distanskam, sax, kam, borste, olja är andra ord jag kan tänka mig i sammanhanget.
Selected response from:

Henrik Brameus
United States
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3se nedan
Rottie
1 +1skärHenrik Brameus


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
skär


Explanation:
distanskam, sax, kam, borste, olja är andra ord jag kan tänka mig i sammanhanget.

Henrik Brameus
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 113

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Rottie: distanskam - se mina försök till förklaring
57 mins

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
se nedan


Explanation:
Jag tror att det är benämningen på de där tillbehören i plast som man kan byta ut beroende på hur långt ner man vill klippa.
"Distanskam" har en svarare kallat det för - tror jag. Det är det enda jag kan komma på som kan likna en "orchid" och i allmänhet måste de hållas uppåt när man klipper för annar gör de just ingen nytta.
Men ge nu poängen åt den som föreslog "distanskam" för själv kom jag inte på uttrycket!

Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 361