KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

splines

Swedish translation: räfflor/bommar


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:splines
Swedish translation:räfflor/bommar
Entered by: Ulla Lundquist

16:07 Dec 8, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: splines
Hur böjer ni "spline" i sing och plur?
(splinen?)
Ulla Lundquist
Italy
bommen/räfflan
Explanation:
Eftersom splines består av bommar/räfflor på en axel och i en hylsa så kan du glida förbi svårigheten genom att använda de svenska begreppen om det klart framgår att det är räffla eller bom.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack, det var precis vad det rörde sig om

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1spline, -n, -r, -rna
Sven Petersson
4 +1bommen/räfflan
Klas Törnquist


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
bommen/räfflan


Explanation:
Eftersom splines består av bommar/räfflor på en axel och i en hylsa så kan du glida förbi svårigheten genom att använda de svenska begreppen om det klart framgår att det är räffla eller bom.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191
Grading comment
Tack, det var precis vad det rörde sig om

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lennart Helgesson
29 mins
  -> Tackar!

neutral  Hans-Bertil Karlsson: Om det nu är rättflor, så att det inte handlar om CAD-/3D-element
3 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
spline, -n, -r, -rna


Explanation:
Please see references!


    Reference: http://www.segebaden-cad-data.se/WildTools/Splines.html
    Reference: http://www.math.hut.fi/teaching/studyprg/studyprg.html.se
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14132

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: Sven kan mycket väl ha rätt om det rör sig om ett element för CAD eller 3D-konstruktion.
1 hr
  -> Thank you very much!