KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

wastegated

Swedish translation: leds förbi


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:wastegated
Swedish translation:leds förbi
Entered by: Reino Havbrandt

21:12 Dec 9, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: wastegated
Avgasturbo för dieselmotor, ur manualen:
The design of the variable geometry turbocharger helps create the back pressure needed for EGR flow and still control boost pressure since there is no exhaust gas being wastegated# around the turbine wheel.

Utformningen av turboladdaren med variabel geometri bidrar till att skapa det mottryck som behövs för EGR-flödet och ändå styra laddtrycket eftersom det inte finns några avgaser som wastegatas# kring turbinhjulet.
Reino Havbrandt
Sweden
leds förbi
Explanation:
...bör det nog vara. I en turbo med fast turbingeomtri kan laddtrycket regleras med en spillventil (kallas även wastegateventil), som leder en del av avgaserna förbi turbon. I en turbo med variabel turbingeomtri regleras laddtrycket genom att ledskenorna ställs om.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-09 21:38:28 (GMT)
--------------------------------------------------

http://auto.howstuffworks.com/turbo4.htm
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3leds förbi
Klas Törnquist
4wastegatad
Jenny Johansson


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
leds förbi


Explanation:
...bör det nog vara. I en turbo med fast turbingeomtri kan laddtrycket regleras med en spillventil (kallas även wastegateventil), som leder en del av avgaserna förbi turbon. I en turbo med variabel turbingeomtri regleras laddtrycket genom att ledskenorna ställs om.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-09 21:38:28 (GMT)
--------------------------------------------------

http://auto.howstuffworks.com/turbo4.htm


    Motormanualer
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henrik Brameus
12 hrs
  -> Tackar!

agree  JessicaC
14 hrs
  -> Tackar!

agree  Mario Marcolin
16 hrs
  -> Tackar!

23 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
wastegatad


Explanation:
...eftersom ingen avgas blir wastegatad kring turbinhjulet.

(Man kan ju i och for sig oversatta det till "avfallsportad", eller "avfallstransporterad", men ordet anvands ju i dagligt tal som svengenska)


    Reference: http://phobos.sytes.net/magnus/swr/projekt/
Jenny Johansson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 28