KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

operator station

Swedish translation: (användar)terminal


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:operator station
Swedish translation:(användar)terminal
Entered by: Lisa Lloyd

14:22 Dec 11, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: operator station
Roomy, comfortable operator station Step onto the XXX operator platform
and you'll notice the lack of clutter—the openness of the deck

Operator Station This operator work station is quiet
with ergonomic control placement and convenient adjustments, low lever and ...


finns det en standardterm för operator station på svenska (verkar användas i många olika sammanhang på engelska), eller varierar det beroende på kontext?

cheers, Lisa
Lisa Lloyd
(användar)terminal
Explanation:
I den utökade kontexten skulle jag nog säga terminal (eller användarterminal) eftersom det låter mer som ett interface till ett datorsystem.

Fast jag skulle knappast kliva in i terminalen för att se hur öppen layouten är ;-)
Selected response from:

Henrik Brameus
United States
Grading comment
tack Henrik. min fråga var ju ett försök att få fram så många olika översättningar på termen som möjligt eftersom jag insåg att det kunde finnas många tänkbara översättningar. denna passar klart bäst i sammanhanget.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4manöverrum, manöverplats,Hans-Bertil Karlsson
3(användar)terminalHenrik Brameus
3driftcentral
Sven Petersson


Discussion entries: 1





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
manöverrum, manöverplats,


Explanation:
är ett par alternativ

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
driftcentral


Explanation:
Depends on context. Please provide some more!

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14132

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(användar)terminal


Explanation:
I den utökade kontexten skulle jag nog säga terminal (eller användarterminal) eftersom det låter mer som ett interface till ett datorsystem.

Fast jag skulle knappast kliva in i terminalen för att se hur öppen layouten är ;-)

Henrik Brameus
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 113
Grading comment
tack Henrik. min fråga var ju ett försök att få fram så många olika översättningar på termen som möjligt eftersom jag insåg att det kunde finnas många tänkbara översättningar. denna passar klart bäst i sammanhanget.