KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

incidental damage

Swedish translation: uppkommande skador


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:incidental damage
Swedish translation:uppkommande skador
Entered by: Reino Havbrandt

20:52 Dec 16, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: incidental damage
Jag börjar tvivla på att incidental verkligen är obetydliga!
INCIDENTAL OR CONSEQUENTIAL DAMAGES INCLUDE BUT ARE NOT LIMITED TO FINES, THEFT, VANDALISM OR COLLISIONS.

Obetydliga# skador eller följdskador inkuderar men är inte begränsade till böter, stölder, vandalism eller kollisioner
Reino Havbrandt
Sweden
uppkommande
Explanation:
Även här lite högtrabvande. Incidental betydel definitivt inte obetydlig, snarare tvärtom!
Selected response from:

Jerker Thorell
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1uppkommandeJerker Thorell
5(uppkommande omkostnader) / oförutsedda skador
Sven Petersson
5omkostnader
Ingrid Abramson
4oförutsedda skador
Gorel Bylund
4Oförutsedda händelserSwedishTra


Discussion entries: 2





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
oförutsedda skador


Explanation:
...kanske även oförutsedda kostnader, som svar på din förra fråga.

Gorel Bylund
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 884

5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
uppkommande


Explanation:
Även här lite högtrabvande. Incidental betydel definitivt inte obetydlig, snarare tvärtom!

Jerker Thorell
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 338
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson
7 mins

20 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
omkostnader


Explanation:
Incidental damage är en juridisk term som används för att beskriva sådana skador som uppstår "runt omkring" andra skador. T.ex. bogseringskostnader om det är en bil, kostnader för postgång, telefon etc.
Naturligtvis finns det ingen lämplig svensk term för detta.
referens saknas, förutom min svenska juristexamen :-)
mvh,
Ingrid Abramson

Ingrid Abramson
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 338

42 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Oförutsedda händelser


Explanation:
Kanske denna definition passar.

SwedishTra
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 58

49 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
(uppkommande omkostnader) / oförutsedda skador


Explanation:
Ägaren ansvarar för uppkommande omkostnader såsom: / Cummins ansvarar inte för andra oförutsedda skador eller följdskador.

From reference:
UNDER INGA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER, VARE SIG I FORM AV AVTAL ELLER ANNORLEDES, SKALL
XXX ELLER DESS UNDERLEVERANTÖRER HÅLLAS ANSVARIGA INFÖR DIG ELLER NÅGON ANNAN PERSON FÖR INDIREKT,
SÄRSKILD ELLER OFÖRUTSEDD SKADA ELLER FÖLJDSKADA AV NÅGOT SLAG,

UNDER NO CIRCUMSTANCES AND UNDER NO LEGAL THEORY, WHETHER IN TORT, CONTRACT, OR
OTHERWISE, SHALL XXX OR ITS SUPPLIERS BE LIABLE TO YOU OR TO ANY OTHER PERSON FOR ANY INDIRECT, SPECIAL,
INCIDENTAL, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OF ANY CHARACTER

--------------------------------------------------
Note added at 52 mins (2003-12-16 21:44:22 GMT)
--------------------------------------------------

Heads up > you lose /tail up > Cummins wins.


    Reference: http://geografie.ubbcluj.ro/~f1/ftp/antivir/mcafee6/LICENSE....
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14132