KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

single-ended

Swedish translation: Skärmad enledare, förstärkarutgång (se frågan)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:single-ended
Swedish translation:Skärmad enledare, förstärkarutgång (se frågan)
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

18:16 Dec 20, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: single-ended
connection

(for a specific channel between AV controller and the unit in question)
Ulla Lundquist
Italy
skärmad enledare
Explanation:
An electrical connection where one wire carries the
signal and another wire or shield is connected to electrical ground

Troligen är det den skärmade varianten, om det inte rör sig om en högtalarkabel - då är det en tvåledare

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs 57 mins (2003-12-21 18:13:55 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Det finns en annan variant också som det kan vara:

Obalanserad utgång.

Gamla tiders förstärkare (med rör) hade en transformator på utgången för att (bland annat) isolera från matningsspänningen på 300V (cirka). Då blev det en balanserad utgång, där det egentligen inte direkt finns + och -.

Moderna transistorförstäkare (Klass AB) har såväl positiv som negativ spänningsmatning, så där finns det ingen likström på utgången. Signalen till högtalaren tas ut mellan sluttransistorerna och jord. Därför blir den \"single\". Kan kanske kallas för enpolig / obalanserad.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
ja, det gäller högtalare/förförstärkare med "single-end" ljudutgångar
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1single-ended
JessicaC
5skärmad enledareHans-Bertil Karlsson
5betraktelseReino Havbrandt
2En-sidigSwedishTra


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
En-sidig


Explanation:
Can this be right?
Just a guess.


SwedishTra
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 58

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
single-ended


Explanation:
Till skillnad från differentiell
signalöverföring. Jag tror det är
vanligast att uttrycket inte översätts.



    Reference: http://www.binarteknik.se/produkter/0500.phtml
    Reference: http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2122/Elektronik/Filer/X3_20...
JessicaC
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 320

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad: Jag översätter med icke-differentiell när det är riktat till fackfolk. För en lekman spelar det nog ingen roll, båda uttrycken är troligen obekanta.
9 hrs

19 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
betraktelse


Explanation:
Det måste vara fel. Det går ju lätt att bevisa,att en sladd har ett oändligt antal ändar:
Ta en sladd med två ändar. Klipp av den ena, och den får då två ändar. Det innebär att sladden från början måste ha haft tre ändar. Upprepa detta (n-2) gånger, där n-> oändligheten, räna de uppkommna ändarna, så kan du sedan vara övertygad om oändlighetens välsignelse.
När du är färdig, skicka in ett Agree på mitt svar.

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
skärmad enledare


Explanation:
An electrical connection where one wire carries the
signal and another wire or shield is connected to electrical ground

Troligen är det den skärmade varianten, om det inte rör sig om en högtalarkabel - då är det en tvåledare

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs 57 mins (2003-12-21 18:13:55 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Det finns en annan variant också som det kan vara:

Obalanserad utgång.

Gamla tiders förstärkare (med rör) hade en transformator på utgången för att (bland annat) isolera från matningsspänningen på 300V (cirka). Då blev det en balanserad utgång, där det egentligen inte direkt finns + och -.

Moderna transistorförstäkare (Klass AB) har såväl positiv som negativ spänningsmatning, så där finns det ingen likström på utgången. Signalen till högtalaren tas ut mellan sluttransistorerna och jord. Därför blir den \"single\". Kan kanske kallas för enpolig / obalanserad.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
ja, det gäller högtalare/förförstärkare med "single-end" ljudutgångar