KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

web bugs

Swedish translation: webbsignaler


11:06 Dec 22, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: web bugs
Privacy policy

XX may use session specific cookies* or web bugs** to obtain non-personal information Data regarding your use of this Website including IP address*** and session number****.

Webbsignaler?
caroline persson
Sweden
Swedish translation:webbsignaler
Explanation:
Jo, det skall det heta enligt Paginas IT-ordlista

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2003-12-22 11:29:55 GMT)
--------------------------------------------------

Webbsignal

På engelska web beacon, web bug eller empty (tom) GIF. Används tillsammans med cookies och är en ofta transparent grafisk bild, vanligen inte större än 1 x 1 pixel, som placeras på en webbplats eller i ett e-postmeddelande och som används för att övervaka uppträdandet hos en besökare på webbplatsen eller hos den som skickar e-posten. När HTML-koden för webbsignalen pekar mot en webbplats dit informationen skickas kan den samtidigt skicka med IP-adressen för datorn som hämtade bilden, vid vilken tidpunkt och hur länge webbsignalen visades, typen av webbläsare som läste bilden samt vilka tidigare inställda cookie-värden som fanns i datorn.

Webbsignaler används vanligen av utomstående för att övervaka aktiviteten på en plats. En webbsignal kan upptäckas genom att man tittar på källkoden (källan) för webbsidan och letar efter IMG-taggar som laddas från någon annan webbserver än resten av webbplatsen. Genom att inte tillåta cookies kan man förhindra att webbsignaler följer användarens aktivitet. Webbsignalen kommer ändå att göra ett otillåtet besök men användarens unika information kan inte skickas vidare.

Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3webbsignaler
Lisa Lloyd
4transparenta gif-filer eller web bugsAnna Ryden


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
transparenta gif-filer eller web bugs


Explanation:
Hittade en förklaring på computer security center: Cookiefiler som inte kommer direkt från den hemsida/sajt du besöker brukar kallas " third-party cookies" ellerr "foreign cookies". Ibland används den typen av cookiefiler tillsammans med speciella transparenta gif-filer för att räkna antalet besökare på en hemsida eller för att hålla kontroll på eventuella svar via epost som du gjort under ditt besök. Man kan också samla in information om hur du använt hemsidan, vilka sidor du tittat på eller för att föra vissa inställningar i din webläsare på detta sätt. Transparanta GIF filer kallas också "web beacons " eller "web bugs".


    Reference: http://www.csc.se/mozilla_firebird/cookies.html
Anna Ryden
Italy
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 26

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
webbsignaler


Explanation:
Jo, det skall det heta enligt Paginas IT-ordlista

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2003-12-22 11:29:55 GMT)
--------------------------------------------------

Webbsignal

På engelska web beacon, web bug eller empty (tom) GIF. Används tillsammans med cookies och är en ofta transparent grafisk bild, vanligen inte större än 1 x 1 pixel, som placeras på en webbplats eller i ett e-postmeddelande och som används för att övervaka uppträdandet hos en besökare på webbplatsen eller hos den som skickar e-posten. När HTML-koden för webbsignalen pekar mot en webbplats dit informationen skickas kan den samtidigt skicka med IP-adressen för datorn som hämtade bilden, vid vilken tidpunkt och hur länge webbsignalen visades, typen av webbläsare som läste bilden samt vilka tidigare inställda cookie-värden som fanns i datorn.

Webbsignaler används vanligen av utomstående för att övervaka aktiviteten på en plats. En webbsignal kan upptäckas genom att man tittar på källkoden (källan) för webbsidan och letar efter IMG-taggar som laddas från någon annan webbserver än resten av webbplatsen. Genom att inte tillåta cookies kan man förhindra att webbsignaler följer användarens aktivitet. Webbsignalen kommer ändå att göra ett otillåtet besök men användarens unika information kan inte skickas vidare.




    Reference: http://www.pagina.se/itord/default.asp?Id=4634
Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1143
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mattias Kar�n
1 day 7 hrs

agree  Mario Marcolin: borde heta webbkryp? :)
3 days 1 hr

agree  Henrik Brameus
10 days