KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

load lock

Swedish translation: arbetsstyckeshållare


16:11 Dec 25, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Tillverkning av cd-skivor
English term or phrase: load lock
Det handlar om en maskin för cd-tillverkning. Nedan finner du två meningar där termen ingår. "Load lock" skrivs även ihopslaget "Loadlock" på vissa ställen i dokumentet.

Place a dummy substrate (either a clean glass substrate or preferably a photo-resist master) on the *load lock* ensuring it is
positioned centrally.

Duration for which the *load lock* is pumped to obtain the correct vacuum.

Trevlig fortsättning på julhelgen!
Vänligen
Katarina
Katarina Bovin
Swedish translation:arbetsstyckeshållare
Explanation:
eller skivfäste är det kanske
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack Reino och Hans!
Jag tror att hållare passar bäst i detta sammanhang. Så det får bli substrathållare.
Gott Nytt År!!!!
Katarina

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2lastlåsningHans-Bertil Karlsson
1arbetsstyckeshållareReino Havbrandt


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
arbetsstyckeshållare


Explanation:
eller skivfäste är det kanske

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026
Grading comment
Tack Reino och Hans!
Jag tror att hållare passar bäst i detta sammanhang. Så det får bli substrathållare.
Gott Nytt År!!!!
Katarina

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
lastlåsning


Explanation:
Verkar som om man låser fast CD-skivan (tom/oinspelad) på en slags bricka eller liknande och sedan suger fast den med vakuum, innan man börjar "bränna" den.

Det finns cirka 2900 googlar på detta, för olika maskiner som använder den här tekniken vid tillverkning av olika saker autoamtiskt.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 12 mins (2003-12-25 20:24:34 GMT)
--------------------------------------------------

Ämneslåsning är kanske ett alterrnativ

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad: Ämneslåsning låter bra, tycker jag
10 hrs

agree  JessicaC
1 day 19 hrs