KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

match lightstick

Swedish translation: tändare


19:00 Dec 27, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: match lightstick
Ur en tillbehörslista till en gasgrill:
Match lightstick & chain assy.
Paul Svensson
Swedish translation:tändare
Explanation:
min gissning är, att grillen har en enbyggd piezoelektrisk gnisttändare, den skulle ju med lite god vilja kunna kallas för "tändarenhet med kedja".
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
1 +1tändareReino Havbrandt
3 -1BraständstickorHans-Bertil Karlsson
3 -1TändstickaSwedishTra
1tändstickshållare
Sven Petersson


  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
tändstickshållare


Explanation:
WARNING: WILD GUESS!

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14132

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
Tändsticka


Explanation:
Det finns en längre sorts tändsticka, som används vid tändning av grillar.
Vet ej om det finns ett speciellt ord for dem. Det referer ej till en gaständare som också används.

SwedishTra
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 58

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Does not fit illustration on http://www.charbroil.com/docVault/Manuals/463230703.pdf
32 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
Braständstickor


Explanation:
Jag har sett dem ganska ofta i affärerna, men konstigt nog ger det bara 13 googlar...

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Does not fit illustration on http://www.charbroil.com/docVault/Manuals/463230703.pdf
9 mins

15 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
tändare


Explanation:
min gissning är, att grillen har en enbyggd piezoelektrisk gnisttändare, den skulle ju med lite god vilja kunna kallas för "tändarenhet med kedja".

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henrik Brameus: fast använd bara "tändare"
4 days