KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

domain extention

Swedish translation: domänändelse


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:domain extention
Swedish translation:domänändelse
Entered by: Terese Whitty

03:14 Dec 29, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: domain extention
When choosing a domain. Use only letters for the domain extention......
Terese Whitty
United States
domänändelse
Explanation:
9 googlar
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tusen tack! Bra referens.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5domännamnssuffix, domännamnsändelsemyrwad
3 +1domänändelseReino Havbrandt
4huvuddomänHans-Bertil Karlsson


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
domännamnssuffix, domännamnsändelse


Explanation:
-suffix ger 3 träffar på Google, -ändelse ger 1 träff.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6085

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
huvuddomän


Explanation:
Lite märklig text, och visst syftar man på de bokstäver som följer efter punkten (com, org, se, biz etc).

Dock kallas dessa mest för Huvuddomän, men det är kanske inte så många ur "allmänheten" som vet vad detta egentligen är..

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
domänändelse


Explanation:
9 googlar


    Reference: http://www.bashful-domains.com/doman.asp
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026
Grading comment
Tusen tack! Bra referens.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: omfattar även typen .co.uk (alltså inte bara tld)
31 mins