KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

high-pressure oxygen cylinder

Swedish translation: högtrycksbehållare med oxygen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:high-pressure oxygen cylinder
Swedish translation:högtrycksbehållare med oxygen
Entered by: Anette Herbert

15:54 Jan 12, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: high-pressure oxygen cylinder
Oxygen concentrators are the cost-effective, efficient, and safe alternative to using high-pressure oxygen cylinders or liquid oxygen

Behöver hjälp med formuleringen och en referens.
Anette Herbert
högtrycks syreflaska
Explanation:
Se ref

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 7 mins (2004-01-12 19:01:42 GMT)
--------------------------------------------------

De här högtrycksflaskorna (högryckstuberna) är fortfarande ganska ovanliga i Sverige (och svindyra). I USA används detta mera och där finns normer och provanstalter - här var det nästan omöjligt att få en sådan flaska godkänd. I USA används de i varenda bar för att trycka upp öl ur tankarna.

Jag vet - för jag stötte på problemet för några år sedan, då den firman jag jobbade på skulle introducera en ny slags rökmaskin från USA som drevs med flytande kolsyra i högtryck. Det tog oss flera månader att få systemet godkänt - inte bara flaskorna utan varenda slang, rörkoppling, kran osv.

Då sa alla att detta system var \"på gång\" i Europa också, men lite googlande ger inga sexiga resultat :-(
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Går på högtrycksbehållare med oxygen. Du får poäng för informativt svar. :)
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1högtryckssyrgasflaska
Sven Petersson
3högtrycks syreflaska
Hans-Bertil Karlsson


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
högtrycks syreflaska


Explanation:
Se ref

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 7 mins (2004-01-12 19:01:42 GMT)
--------------------------------------------------

De här högtrycksflaskorna (högryckstuberna) är fortfarande ganska ovanliga i Sverige (och svindyra). I USA används detta mera och där finns normer och provanstalter - här var det nästan omöjligt att få en sådan flaska godkänd. I USA används de i varenda bar för att trycka upp öl ur tankarna.

Jag vet - för jag stötte på problemet för några år sedan, då den firman jag jobbade på skulle introducera en ny slags rökmaskin från USA som drevs med flytande kolsyra i högtryck. Det tog oss flera månader att få systemet godkänt - inte bara flaskorna utan varenda slang, rörkoppling, kran osv.

Då sa alla att detta system var \"på gång\" i Europa också, men lite googlande ger inga sexiga resultat :-(


    Reference: http://www.aga.se
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Går på högtrycksbehållare med oxygen. Du får poäng för informativt svar. :)

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
högtryckssyrgasflaska


Explanation:
syrgasflaska 24 Google hits
syreflaska 6 Google hits (5 non-Swedish and one Swedish, but not relevant)
högtryckssyrgasflaska nil Google hits

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14212

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Georgios Paraskevopoulos
1 hr
  -> sensitivity measurement