KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

regulation

Swedish translation: förordning (EU)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:regulation (EU)
Swedish translation:förordning (EU)
Entered by: Reino Havbrandt

10:35 Jan 16, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: regulation
Vad heter det på EU-språk:
Regulation (EC) No 178/2002 of the European Parliament, P15.

Föreskrift (EC) nr 178/2002 från det europeiska parlamentet, P 15
Reino Havbrandt
Sweden
Förordning
Explanation:
I EU-sammanhang betyder regulation förordning. Dessutom skall förkortningarna ändras i översättningen, så att EC (European Community) ändras till EG och EEC (European Economic Communities) ändras till EEG.
Selected response from:

Henrik Celander
Grading comment
Tack! Särskilt för länken till Publikationshandboken! (Och tack även till Mario!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5förordning
Mario Marcolin
5FörordningHenrik Celander


  

Answers


30 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Förordning


Explanation:
I EU-sammanhang betyder regulation förordning. Dessutom skall förkortningarna ändras i översättningen, så att EC (European Community) ändras till EG och EEC (European Economic Communities) ändras till EEG.


    Reference: http://eur-op.eu.int/code/pdf/000300sv.pdf
Henrik Celander
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 54
Grading comment
Tack! Särskilt för länken till Publikationshandboken! (Och tack även till Mario!

27 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
förordning


Explanation:
i Europaparlamentets och rådets förordning nr 178/2002/EG

--------------------------------------------------
Note added at 29 mins (2004-01-16 11:05:41 GMT)
--------------------------------------------------

Beslut 69/414/EG har upphävts genom förordning nr 178/2002/EG av den 28 januari 2002
http://www.europarl.eu.int/meetdocs/committees/envi/20021127...

--------------------------------------------------
Note added at 39 mins (2004-01-16 11:15:39 GMT)
--------------------------------------------------

här finns själva texten:
http://europa.eu.int/eur-lex/pri/sv/oj/dat/2002/l_031/l_0312...

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883