KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

outer covering jacket

Swedish translation: ytterhölje/skyddshölje


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:outer covering jacket
Swedish translation:ytterhölje/skyddshölje
Entered by: Ulla Lundquist

17:43 Jan 26, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: outer covering jacket
batterier
Ulla Lundquist
Italy
ytterhölje
Explanation:
kan det också vara.

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs 24 mins (2004-01-27 07:08:41 GMT)
--------------------------------------------------

Den exakta översättningen är naturligtvis skyddsfodral eller liknande (enligt myrwad), men jag vet att asiatiska översättare ofta felöversätter och använder denna beteckning för batteriets ytterhölje.

Jag har bland annat sett termen för helt vanliga batterier, där man i säkerhetsföreskrifterna varnar för att batteriets ytterhölje kan vara strömförande och att man därför ska akta sig så att man inte kortsluter (+) mot höljet (genom att vända det fel exempelvis).

Jag vet heller inte någon apparat som har någon slags \"påse\" som man stoppar det i - men det finns kanske. Vissa större videokameror hade förr lösa batteripack som man hade i bältet, men de hade ingen särskild kåpa. Möjligen kunde man kanske köpa ett sådant som tillbehör?
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack för svar
nej, det gäller oanvändbara batterier o skyddshöljen som inte får skalas av
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1ytterhöljeHans-Bertil Karlsson
4yttre skyddsfodralmyrwad


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
yttre skyddsfodral


Explanation:
...skulle jag föreslå.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6079

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
ytterhölje


Explanation:
kan det också vara.

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs 24 mins (2004-01-27 07:08:41 GMT)
--------------------------------------------------

Den exakta översättningen är naturligtvis skyddsfodral eller liknande (enligt myrwad), men jag vet att asiatiska översättare ofta felöversätter och använder denna beteckning för batteriets ytterhölje.

Jag har bland annat sett termen för helt vanliga batterier, där man i säkerhetsföreskrifterna varnar för att batteriets ytterhölje kan vara strömförande och att man därför ska akta sig så att man inte kortsluter (+) mot höljet (genom att vända det fel exempelvis).

Jag vet heller inte någon apparat som har någon slags \"påse\" som man stoppar det i - men det finns kanske. Vissa större videokameror hade förr lösa batteripack som man hade i bältet, men de hade ingen särskild kåpa. Möjligen kunde man kanske köpa ett sådant som tillbehör?

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack för svar
nej, det gäller oanvändbara batterier o skyddshöljen som inte får skalas av

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  myrwad: Just "jacket" tolkar jag som någonting av textil eller skinn
9 hrs
  -> Jo, i princip har du rätt - men finns sådana *djur*? Se även min kommentar ovan.

agree  EKM: Det är lätt att se hur "jacket" hos en icke-modersmålstalare kan användas som du säger - tänk på kulans 'mantel', också den kallas 'jacket'.
13 hrs
  -> Jo, man får alltid ha lite fantasi - det är ju inte sällan som fel term används av icke-modersmålstalande som bara använder första bästa synonym i något lexikon...