KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

design rationale

Swedish translation: kravspecifikation


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:design rationale
Swedish translation:kravspecifikation
Entered by: Reino Havbrandt

05:16 Mar 8, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: design rationale
- The specified safety characteristics for that part, as set out in the design rationale.
-
- De särskilda säkerhetsegenskaperna för delen, enligt konstruktionsförutsättningarna
Reino Havbrandt
Sweden
kravspecifikationen
Explanation:
för att undvika alltför många svenska varianter på temat "Pflichtenheft".
Selected response from:

asptech
Grading comment
Tack! Även till Sven, men i det här sammanhanget räcker nog detta.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4designlogik(krav)
Sven Petersson
5 -1kravspecifikationenasptech
3designspecifikation
Mario Marcolin
2konstruktionsprincipernaEKM


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
konstruktionsprinciperna


Explanation:
skulle kanske fungera - det är lite smidigare tycker jag.



EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
kravspecifikationen


Explanation:
för att undvika alltför många svenska varianter på temat "Pflichtenheft".

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1702
Grading comment
Tack! Även till Sven, men i det här sammanhanget räcker nog detta.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: "Design rationale" är ett vidare begrepp än "kravspecifikation". Se definition i mitt svar!
45 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
designlogik(krav)


Explanation:
From reference: "Rationale is the justification behind decisions. It includes the issues that are being resolved, the alternatives being considered and discarded, the criteria used to evaluate alternatives, the assessments of alternatives against critera, the argumentation, and the decision. [Bruegge & Dutoit, 2000]"


    Reference: http://wwwbruegge.in.tum.de/projects/globalse/publications/g...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14093

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
designspecifikation


Explanation:
"Designspecifikation: En teknisk beskrivelse af hvorledes kravspecifikationen skal implementeres."
http://www.superusers.dk/konsulenter/beskrivelse.htm

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 53 mins (2004-03-08 10:10:45 GMT)
--------------------------------------------------

\"Designspecifikation
Avsikten med designspecifikationen är att ni skall ta fram ett litet dokument (2-4 A4 sidor) som beskriver hur problemet kommer att lösas. Er design kommer att förutsätta att programmet skall implementeras i ett objektorienterad språk. Detta innebär, bl a, att ni skall beskriva vilka abstrakta datatyper (ADT) ni skall ha i ert program och specificera egenskaper och beteende för varje ADT. Ni kommer också att presentera en översiktlig och klar beskrivning av huvudprogrammet. Kravspecifikationen innehåller vad ni vill göra, designspecifikationen säger hur ni tänker genomföra det. En designspecifikation är med andra om en detaljerad skiss över hur ni tänkt lösa projektet\"
http://www.ida.liu.se/~TDDB25/projekt/

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883