KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

operation key

Swedish translation: nyckel för nyckeldon


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:operation key
Swedish translation:nyckel för nyckeldon
Entered by: Reino Havbrandt

06:56 Mar 9, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: operation key
Det verkar vara en nyckel för att öppna skydd, som sitter i ett slags brytarfäste. För att kunna öppna skyddet, måste nyckeln tas ur brytaren. Vad kallas denna teknik, Operation key operated actuation på svenska?
The operation key operated switch is designed to prevent easy cheating of the switch.

Den driftnyckelmanövrerade# brytaren är konstruerad för att förhindra enkel manipulering av kontakten.#
Reino Havbrandt
Sweden
nyckeldon
Explanation:
se även svar till "fife-direction..."

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-09 17:03:53 (GMT)
--------------------------------------------------

Brytaren känner av att skyddet är stängt genom att nyckeldonet är infört i brytaren, som också innehåller ett elektriskt lås som förhindrar att skyddet öppnas då det inte är tillåtet, genom att tungan inte kan dras ur brytaren då låset är aktiverat.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack! Nyckeldon, nyckel blev termerna.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2nyckelströmbrytarenHans-Bertil Karlsson
5 +1nyckeldonmyrwad
4funktionstangent
Mats Wiman


Discussion entries: 2





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
nyckelströmbrytaren


Explanation:
Behöver man krångla till det värre ?? Jag tycker inte det. Nyckelmanöverbrytaren möjligen.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Karin Ashing: låter vettigt. En sådan har jag på mitt höj- och sänkbara skrivbord.
22 mins

agree  Gorel Bylund: tycker också att det låter bra!
9 hrs

55 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
funktionstangent


Explanation:
The operation key operated switch is designed to prevent easy cheating of the switch = Brytaren styrs via en funktiontangent för att förhindra manipulering av brytaren,
Min kommentar: Verkar i och för sig inte helt övertygande men du vet väl bättre.

Ernst:
operation control key, OCK (comp) / Funktionstaste f

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
nyckeldon


Explanation:
se även svar till "fife-direction..."

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-09 17:03:53 (GMT)
--------------------------------------------------

Brytaren känner av att skyddet är stängt genom att nyckeldonet är infört i brytaren, som också innehåller ett elektriskt lås som förhindrar att skyddet öppnas då det inte är tillåtet, genom att tungan inte kan dras ur brytaren då låset är aktiverat.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6079
Grading comment
Tack! Nyckeldon, nyckel blev termerna.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henrik Brameus
1 day2 hrs
  -> Tack!