KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

OFF-shot pulse

Swedish translation: testpuls

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:OFF-shot pulse
Swedish translation:testpuls
Entered by: Reino Havbrandt

18:49 Oct 8, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: OFF-shot pulse
In many cases, safety sensor outputs include an OFF-shot pulse for self diagnosis.

I många fall har säkerhetsgivarens utgång en FRÅN-skjut puls# för självdiagnos
Reino Havbrandt
Sweden
puls i frånläge
Explanation:
Jag har ingen referens att hänvisa till, men tror att givaren lägger ut en puls på sin egen övervakade utgång för att säkerställa att utgången verkligen styrs som avsett. Övervakar man enbart nivån, kan man luras av att övervakningskretsarna har tappat kontakten med utgången, och detta tillstånd tolkas som att utgången är i frånslaget läge. Får man inte tillbaka en puls, är det något fel och en säkerhetsfunktion kan aktiveras.

"OFF-shot" är någon egenhändig kombination av OFF och one-shot (enkelpuls). Man kan kanske formulera det helt enkelt:
"I många fall har utgångar från säkerhetsgivare en (enkel)puls för självdiagnos av frånläge."
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack! Jag fastnade för testpuls.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1puls i frånläge
myrwad
2avskjutningspuls
Lena Samuelsson


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
off-shot pulse
avskjutningspuls


Explanation:
Egentligen står det ju att givaren har en avskjutningspuls, men vad innebär det. Kan det vara så att självdiagnosen startar när denna puls som slår till??

Lena Samuelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 972

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
off-shot pulse
puls i frånläge


Explanation:
Jag har ingen referens att hänvisa till, men tror att givaren lägger ut en puls på sin egen övervakade utgång för att säkerställa att utgången verkligen styrs som avsett. Övervakar man enbart nivån, kan man luras av att övervakningskretsarna har tappat kontakten med utgången, och detta tillstånd tolkas som att utgången är i frånslaget läge. Får man inte tillbaka en puls, är det något fel och en säkerhetsfunktion kan aktiveras.

"OFF-shot" är någon egenhändig kombination av OFF och one-shot (enkelpuls). Man kan kanske formulera det helt enkelt:
"I många fall har utgångar från säkerhetsgivare en (enkel)puls för självdiagnos av frånläge."

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6127
Grading comment
Tack! Jag fastnade för testpuls.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  OpenTranslation: Jag håller med om tolkningen med OFF och one-shot. Det verkar vara det enda rimliga i sammanhanget. Möjligen är förslaget med (enkel)puls tydligare...
1 hr
  -> Tack!