KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

proof strength test

Swedish translation: se mitt förslag nedan


06:10 Sep 7, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: proof strength test
Medicinteknik, infusionsaggregat under rubriken "Dielectric Strength":
Proof strength test 1.7kV dc (live and neutral to earth) for 10s.
Tacksam för förslag på hela meningen.
Marie Eriksson
Swedish translation:se mitt förslag nedan
Explanation:
Dielectric Strength = elektrisk genomslagskraft, dielektrisk hållfasthet, genomslagsfältstyrka
Proof = fast, säker, tät, skyddad
Strength test = hållfasthetsprov

Således bör meningen vara:

"Dielektrisk hållfasthet: Hållfasthetsprov (täthet?) vid 1,7 kV DC (spänningsförande och nollpunkt[sspänning] till jord) under 10 sek.
Selected response from:

CCW
Grading comment
Jag väljer det här förslaget. Sven - ditt förslag går också med till kunden (så får de ta beslut). Tack alla!/ME
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 -1Dielektrisk hållfasthet: Verifierande isolationshållprov 1,7 kV DC
Sven Petersson
4 -1se mitt förslag nedan
CCW
naVerifierande isolationsprov (förstörande) 1,7 kV DC
Sven Petersson
naIsolationstestHans-Bertil Karlsson


  

Answers


35 mins
Isolationstest


Explanation:
se svar på liknande fråga

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

51 mins
Verifierande isolationsprov (förstörande) 1,7 kV DC


Explanation:
(mellan spänningskälla och jord)under 10 sek.

Please let the answer stand for an hour or two for peer comments!


    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14142

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
se mitt förslag nedan


Explanation:
Dielectric Strength = elektrisk genomslagskraft, dielektrisk hållfasthet, genomslagsfältstyrka
Proof = fast, säker, tät, skyddad
Strength test = hållfasthetsprov

Således bör meningen vara:

"Dielektrisk hållfasthet: Hållfasthetsprov (täthet?) vid 1,7 kV DC (spänningsförande och nollpunkt[sspänning] till jord) under 10 sek.

CCW
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 169
Grading comment
Jag väljer det här förslaget. Sven - ditt förslag går också med till kunden (så får de ta beslut). Tack alla!/ME

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Tack för förbättringsförslagen, men helt rätt är det ännu inte. Se kombinerat förslag nedan!
1 day 2 hrs
  -> Jag tror fortfarande att mitt förslag ligger närmast originaltexten

1 day 8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
Dielektrisk hållfasthet: Verifierande isolationshållprov 1,7 kV DC


Explanation:
Dielektrisk hållfasthet: Verifierande isolationshållprov 1,7 kV DC (spänningsförande och skyddsjord till jord).


Tack till CCW för förbättringar!


    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14142

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  CCW: "isolationshållprov"??
3 hrs
  -> Provet fastställer om producte/materialet håller eller genomslag sker. Kan vara skadad om "håller". Kan delvis förstöra.