KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

grey-out

Swedish translation: tona ner


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:grey-out
Swedish translation:tona ner
Entered by: Sven Petersson

02:46 Sep 9, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: grey-out
... the values are greyed-out.

Jag vet vad det är, men inte hur man säger det på modärn data-svenska.
Sven Petersson
Sweden
nedtonade
Explanation:
värdena tonas ner

Selected response from:

Eva Palm
Grading comment
Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5grålagda, gråtonadeHans-Bertil Karlsson
4forts på förra svaret
Eva Palm
4nedtonade
Eva Palm


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nedtonade


Explanation:
värdena tonas ner



Eva Palm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 141
Grading comment
Tack så mycket!

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
forts på förra svaret


Explanation:
missade en bit i förra...
greyed command = nedtonade kommando

Eva Palm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 141

36 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
grålagda, gråtonade


Explanation:
Detta är vad som brukar användas om det till exempel handlar om att man inte kan ändra vissa värden i en tabell, att de helt enkelt inte är åtkomliga för redigering, inmatning eller liknande.

Motsatsen är "highlight", alltså markerade.

Det här används också på vissa menyer, för funktioner som finns, men som man för tillfället inte kan nå (exempelvis redigeramenyn om man inte har något dokument öppet...)


    IT-journalist sedan 85
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265