KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Stub clamping device

Swedish translation: ingjut/ingöt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:stub (melting processes)
Swedish translation:ingjut/ingöt

02:29 Sep 15, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Stub clamping device
Metallsmältningsanläggning

Ernst och Engström har lämnat mig med 'Stumpgripare' men det låter inte särskilt rätt
Mats Wiman
Sweden
ingjutsgripare; ingjutstång
Explanation:
ingjutstång (handverktyg för manuell rensning av gjutgods))
ingjutsgripare (maskinverktyg för makinell rensning av gjutgods)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Briljant. 'Ingjut' var just fackordet jag hoppades på.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4stump ochxxxMarianne
3ingjutsgripare; ingjutstång
Sven Petersson
1stumpgripareHans-Bertil Karlsson


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
stumpgripare


Explanation:
Är du säker på att det inte är rätt? Det kan ju vara något som griper om änden på något (kvarvarande) som ska smältas, eller någon slags handtag på smältgodset.

Har du någon bild, får du gärna maila mig, så kanske jag förstår bättre!

translations@karlssonmedia.se

// Hans

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stump och


Explanation:
t.ex. skruvstäd, skruvstycke, upp/fastspänningsdon, fastklämningsanordning


    egen erfarenhet
xxxMarianne
Belgium
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 264

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ingjutsgripare; ingjutstång


Explanation:
ingjutstång (handverktyg för manuell rensning av gjutgods))
ingjutsgripare (maskinverktyg för makinell rensning av gjutgods)



    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14134
Grading comment
Briljant. 'Ingjut' var just fackordet jag hoppades på.