KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

data capture

Swedish translation: (data)infångning


05:29 Sep 17, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: data capture
With over 200 vendors present, the exhibition will bring together leading-edge companies and end users in Europe’s only data capture, integration and application software event.
Linda Joelsson
Sweden
Swedish translation:(data)infångning
Explanation:
"capture" = "infångning" i datasammanhang.

Ex:
"Hemligheten med att styra hastigheten och effektiviteten hos en inhämtningsprocess och på så sätt bättre kunna styra kostnader, finns i en särskild teknik för infångning (point-of-capture). Denna teknik går ut på att bildrengörings-, bildförbättnings- och bildrekonstruktionsåtgärder genomförs samtidigt som bilden skannas. Adrenaline Image Processing Engine är ett praktiskt verktyg för infångningsbearbetning (point-of-capture) och är ett avancerat bildrengörings- och rekonstruktionsverktyg med vilket du kan ta bort svarta kantlinjer, justera skevhet, ta bort linjer, skuggor, ränder och fläckar, ..."

"Infångning & digitalisering
Det finns olika sätt att ta in bilder till datorn. Man kan skapa egna bilder i datorn, scanna in analoga bilder eller direkt ta digitala fotografier. Med
diverse ritprogram kan man skapa pixelbilder, t.ex. Painter. I andra ritprogram som är vektorbaserade kan man exportera bilderna man gjort till
pixelbilder. Photoshop är ett pixelbaserat bildbehandlingsprogram där man både kan redigera bilder och skapa nya. Detta sätt att skapa en bild
kommer vi ej att gå in närmare på eftersom dessa bilder redan är digitala och skapade i datorn. Analoga bilder kan läsas in med hjälp av
scanner och diascanner, dessa bilder måste då omvandlas till digitala. I digitalkameran lagras digitala bilder direkt, där existerar aldrig den
analoga bilden."

Referenser:
Engströms Teknisk ordbok och nedan
Selected response from:

CCW
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1datafångst
Mats Wiman
4(data)infångning
CCW
4(data)infångning
CCW
4datainsamling
Eva Palm


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
datainsamling


Explanation:
tidigare erfarenhet

Eva Palm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 141

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
44 mins

disagree  Mats Wiman: Se mitt svar.
2 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
datafångst


Explanation:
capture uttrycker att man fångar upp data (som s.a.s. susar omkring/förbi)

Datainsamling = data collection och innebär ett aktivt handlande för att få in data, som annars kanske skulle ligga outnyttjade.

Skillnaden kan inte tyckas så stor men orden har denna innebörd


    Native Swede
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Palm: ligger mycket i vad du säger. I de texter jag översatt har det dock handlat om att aktivt samla in fr mätutrust
9 mins
  -> Kan vara möjligt. Linda will be the judge (as it should be)

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(data)infångning


Explanation:
"capture" = "infångning" i datasammanhang.

Ex:
"Hemligheten med att styra hastigheten och effektiviteten hos en inhämtningsprocess och på så sätt bättre kunna styra kostnader, finns i en särskild teknik för infångning (point-of-capture). Denna teknik går ut på att bildrengörings-, bildförbättnings- och bildrekonstruktionsåtgärder genomförs samtidigt som bilden skannas. Adrenaline Image Processing Engine är ett praktiskt verktyg för infångningsbearbetning (point-of-capture) och är ett avancerat bildrengörings- och rekonstruktionsverktyg med vilket du kan ta bort svarta kantlinjer, justera skevhet, ta bort linjer, skuggor, ränder och fläckar, ..."

"Infångning & digitalisering
Det finns olika sätt att ta in bilder till datorn. Man kan skapa egna bilder i datorn, scanna in analoga bilder eller direkt ta digitala fotografier. Med
diverse ritprogram kan man skapa pixelbilder, t.ex. Painter. I andra ritprogram som är vektorbaserade kan man exportera bilderna man gjort till
pixelbilder. Photoshop är ett pixelbaserat bildbehandlingsprogram där man både kan redigera bilder och skapa nya. Detta sätt att skapa en bild
kommer vi ej att gå in närmare på eftersom dessa bilder redan är digitala och skapade i datorn. Analoga bilder kan läsas in med hjälp av
scanner och diascanner, dessa bilder måste då omvandlas till digitala. I digitalkameran lagras digitala bilder direkt, där existerar aldrig den
analoga bilden."

Referenser:
Engströms Teknisk ordbok och nedan


    Reference: http://www.tfe.umu.se/courses/systemteknik/Multimed1/Image/I...
    Reference: http://www.adobe.se/products/acrobat/partnersdigital.html
CCW
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 169

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(data)infångning


Explanation:
"capture" = "infångning" i datasammanhang.

Ex:
"Hemligheten med att styra hastigheten och effektiviteten hos en inhämtningsprocess och på så sätt bättre kunna styra kostnader, finns i en särskild teknik för infångning (point-of-capture). Denna teknik går ut på att bildrengörings-, bildförbättnings- och bildrekonstruktionsåtgärder genomförs samtidigt som bilden skannas. Adrenaline Image Processing Engine är ett praktiskt verktyg för infångningsbearbetning (point-of-capture) och är ett avancerat bildrengörings- och rekonstruktionsverktyg med vilket du kan ta bort svarta kantlinjer, justera skevhet, ta bort linjer, skuggor, ränder och fläckar, ..."

"Infångning & digitalisering
Det finns olika sätt att ta in bilder till datorn. Man kan skapa egna bilder i datorn, scanna in analoga bilder eller direkt ta digitala fotografier. Med
diverse ritprogram kan man skapa pixelbilder, t.ex. Painter. I andra ritprogram som är vektorbaserade kan man exportera bilderna man gjort till
pixelbilder. Photoshop är ett pixelbaserat bildbehandlingsprogram där man både kan redigera bilder och skapa nya. Detta sätt att skapa en bild
kommer vi ej att gå in närmare på eftersom dessa bilder redan är digitala och skapade i datorn. Analoga bilder kan läsas in med hjälp av
scanner och diascanner, dessa bilder måste då omvandlas till digitala. I digitalkameran lagras digitala bilder direkt, där existerar aldrig den
analoga bilden."

Referenser:
Engströms Teknisk ordbok och nedan


    Reference: http://www.tfe.umu.se/courses/systemteknik/Multimed1/Image/I...
    Reference: http://www.adobe.se/products/acrobat/partnersdigital.html
CCW
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 169