KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

a dry cargo vessel

Swedish translation: torrlastfartyg


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:a dry cargo vessel
Swedish translation:torrlastfartyg
Entered by: Mats Wiman

06:49 Sep 23, 2001
English to Swedish translations [Non-PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: a dry cargo vessel
A type of cargo vessel
Z.
torrlastfarty
Explanation:
to elaborate:
bulklastare, bulkfartyg, fartyg som konstruerats för att transportera bulklast, dvs. ensartad last i lös vikt såsom kol, malm eller spannmål, vilken i oförpackat tillstånd kan hanteras med skopor eller pumpanordningar. Bulklastare kan vara specialiserade, såsom t a n k fartyg och OBO-fartyg. Långt över hälften av världens handelsfartyg är bulklastare.

torrlast, styckegods, såsom gods förpackat i lådor, balar, säckar eller containrar; även bulklaster, t.ex. trävirke, spannmål och kol, med ingen eller ringa grad av fuktighet. Benämningen används vid marina transporter.

Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Thank you!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1bulkfartyg
Mats Wiman
4torrlastfarty
Mats Wiman
4torrlastfartyg
Mats Wiman


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
bulkfartyg


Explanation:
none


    Native Swede
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: visst kallas de bulklastare ofta - eller?
9 mins

27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
torrlastfartyg


Explanation:
Sorry for previous answer! Strike it!


    Native Swede
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
torrlastfarty


Explanation:
to elaborate:
bulklastare, bulkfartyg, fartyg som konstruerats för att transportera bulklast, dvs. ensartad last i lös vikt såsom kol, malm eller spannmål, vilken i oförpackat tillstånd kan hanteras med skopor eller pumpanordningar. Bulklastare kan vara specialiserade, såsom t a n k fartyg och OBO-fartyg. Långt över hälften av världens handelsfartyg är bulklastare.

torrlast, styckegods, såsom gods förpackat i lådor, balar, säckar eller containrar; även bulklaster, t.ex. trävirke, spannmål och kol, med ingen eller ringa grad av fuktighet. Benämningen används vid marina transporter.




    Nationalencyclopedin (Swedish)
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482
Grading comment
Thank you!