KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

chipcard reader

Swedish translation: smartkortläsare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:chipcard reader
Swedish translation:smartkortläsare
Entered by: Sven Petersson

02:04 Sep 27, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: chipcard reader
Öppning på dator/tangentbord där ett chipcard /smart kort/ skjuts in för att garantera att endast behörig personal använder utrustningen.
Erik Hansson
Germany
smartkortläsare
Explanation:
Implicit in answer.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1(endast en förklaring)Hans-Bertil Karlsson
5 +1smartkortläsare
Sven Petersson
5kretskortläsare
CCW
5smartcardläsareHans-Bertil Karlsson
4 -1minneskortläsare
Eva Palm
3 -1kortläsarelarserik


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
smartkortläsare


Explanation:
Implicit in answer.


    Reference: http://www.nt.nada.kth.se/numero/1997/97.23.html
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14142
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Eva Palm: chip card är mer generellt än smart card
4 mins
  -> Det får du ta upp med nada! Men nog är det tvärt om? Ett hålkort är ju t.ex. ett minneskort!

agree  Mats Wikberg
4 mins
  -> Tack så mycket!

agree  Hans-Bertil Karlsson: Se mina kommentarer på andra ställlen! Synd att jag var en minut för sent :-(
10 hrs
  -> Tack så mycket! Nästa gång är du snabbare! God natt!

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
minneskortläsare


Explanation:
alternativt smart kort läsare.
Men det finns ju flera olika sorters minneskort (Compact Flash, Smart Card etc. och en del av läsarna kan läsa flera typer av dem)


Eva Palm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 141

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Hans-Bertil Karlsson: Ur kontexten syns det att det inte bara är ett passivt minneskort utan en aktiv komponent som ger ett "intelligent svar"
10 hrs
  -> efter att ha läst hans karlssons kommentarer, så måste jag hålla med honom. Mycket intressant får man reda på/ lyft uppd

20 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
smartcardläsare


Explanation:
Standard translation


    native
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
kortläsare


Explanation:
det här med säkerheten ligger väl inte i apparaten utan i det program som tolkar vad som finns på kortet?

jämför http://www.serco.se/prislist/pri/s/siemens.txt
s6S26361-F1571-L2 Security Pack till Chip Card Reader 1 784 kr inkl moms

larserik
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 608

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Hans-Bertil Karlsson: jo - ett smartcard innehåller oftast en processor, inte bara en "magnetstrip". Det ger alltså ett "intelligent svar"
10 hrs
  -> bra - jag fick lära mig något idag också

10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
(endast en förklaring)


Explanation:
Lite ont om plats i "peer grade", så:

Att kopiera ett vanligt minneskort (även ett kreditkort eller liknande) är en struntsak för den som har utrustning (inte speciellt avancerad).

Därför har man dessa smarta kort som arbetar med processor och algoritmer. Till och med de enkla "cash-korten" har ju en sådan.

det här behövs i de system där man inte kan tolerera att kopierade kort ska kunna användas, folkbokföring, skattemyndigheter etc. samt som tillträdeskort i anläggningar med hög säkerhet.

Därför funkar inte det generella "minneskort" här.


    www.maffia.ru ??
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Palm: jag har gjort en förväxling mellan smart card och smart media
11 hrs

14 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
kretskortläsare


Explanation:
Det här är ett annat förslag.

chip = krets (kan också kallas chip på svenska)
följaktligen borde "chipcard" kunna översättas som "krestkort". En chip är ju trots allt ett kort med en tryckt krets.



    egen erfarenhet
CCW
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 169

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  EKM: Rätt logik men olämlig term. Med kretskort menar man det som på engelska kallas "circuit board", som finns fastskruvade i t.ex. datorer och mobiltelefoner. Att använda samma term för "smart card" kan därför skapa förvirring.
1699 days