KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

interoperable

Swedish translation: interoperativa


10:09 Oct 16, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: interoperable
X participated in two significant industry alliance announcements during the quarter; the co-founding of Y to create an open, standards-based solution for network identity and authentication, and the successful demonstration of the world's first interoperable mobile instant messaging and presence service.
Linda Joelsson
Sweden
Swedish translation:interoperativa
Explanation:
Det här är ett ganska nytt begrepp inom IT-världen. Det handlar inte om att samköra - detta uttryck används för att exempelvis samköra databaser (personnummer och båtförsäkringar för att se om du skattefuskar...).

Förvisso handlar det också om ett slags samarbete, men inte i vanlig mening. Det är två eller flera system som arbetar var för sig, men som har en koppling sinsemellan.

Glömmer föresten aldrig en IT-snubbe som skulle försöka säga "interoperabilitet" i en nyhetssändning på TV för någon månad sedan. Han gav upp efter fjärde försöket med ett genererat leende...
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tusen tack... jo man kan allt vricka tungan på det ordet.. :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4interoperativaHans-Bertil Karlsson
5samkörande, samverkande
Mats Wiman
1samkörda
Nina Engberg


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
samkörda


Explanation:
Låter troligt


    Native Swede
Nina Engberg
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 102

44 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
samkörande, samverkande


Explanation:
..världens första samverkande...


    CCP1+professional experience
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
interoperativa


Explanation:
Det här är ett ganska nytt begrepp inom IT-världen. Det handlar inte om att samköra - detta uttryck används för att exempelvis samköra databaser (personnummer och båtförsäkringar för att se om du skattefuskar...).

Förvisso handlar det också om ett slags samarbete, men inte i vanlig mening. Det är två eller flera system som arbetar var för sig, men som har en koppling sinsemellan.

Glömmer föresten aldrig en IT-snubbe som skulle försöka säga "interoperabilitet" i en nyhetssändning på TV för någon månad sedan. Han gav upp efter fjärde försöket med ett genererat leende...



    Tja - ??
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tusen tack... jo man kan allt vricka tungan på det ordet.. :)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Johansson
12 mins

agree  Nina Engberg: Jag tror du har rätt. Jag tar tillbaks mitt svar.
1 hr

agree  Glenn Viklund: Bra, hittade själv inte detta i NE? Såg faktiskt också det där på TV..:-)
11 hrs

agree  Mats Wiman
12 hrs