KudoZ home » English to Swedish » Telecom(munications)

1-touch dial

Swedish translation: snabbuppringning/ snabbtangent


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:1-touch dial
Swedish translation:snabbuppringning/ snabbtangent
Entered by: Eva-Marie Adams

08:13 Aug 14, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Telecom(munications) / Bluetotth
English term or phrase: 1-touch dial
Tycks vara något slags snabbnummer som användaren kan ringa upp
Henrik Celander
snabbuppringning/ snabbtangent
Explanation:
Om du tittar på Nokias 9300 - på både Svenska och Engelska så finns det 1-touch dial på engelska sidan och snabbuppringning på svenska.

ENGLISH LIST

Phone Features

Voice
Integrated handsfree speaker
Conference call capability (up to 5 participants)1
One-touch dialing
Last number redial from dialed calls list
Voice recording
Automatic and manual network selection
Log viewer for communication: calls, email, MMS, and SMS


SWEDISH LIST

Samtalshantering


Snabbuppringning (telefonen ihopfälld)
Återuppringning av senast uppringda nummer (uppringningsknappen tar fram samtalslistan)
Automatiskt eller manuellt val av nät
Begränsad användargrupp
Röstinspelning
Inbyggd handsfree-högtalare
Konferenssamtal (upp till 6 deltagare)


Selected response from:

Eva-Marie Adams
Grading comment
stort tack
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2uppringning med ett tryck
Anders Östberg
4 +1snabbval/direktval
Fredrik Vrang
51-knappsuppringning
Lars Jelking
4snabbuppringning/ snabbtangentEva-Marie Adams


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
uppringning med ett tryck


Explanation:
Nokias term

Example sentence(s):
  • Uppringning med ett tryck: platserna 1 till 9 (1 är alltid röstbrev).

    Reference: http://www.nokia.se/phones/3330/
Anders Östberg
Sweden
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxbofasching: jag tror "kortval" är en vedertagen benämning.
8 hrs

agree  xxxAlfa Trans
9 hrs

neutral  Eva-Marie Adams: uppringning med 1ett tryck låter inte riktigt Svenskt. Det låter för "översatt"
3 days5 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
1-knappsuppringning


Explanation:
o:)

Lars Jelking
Israel
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
snabbuppringning/ snabbtangent


Explanation:
Om du tittar på Nokias 9300 - på både Svenska och Engelska så finns det 1-touch dial på engelska sidan och snabbuppringning på svenska.

ENGLISH LIST

Phone Features

Voice
Integrated handsfree speaker
Conference call capability (up to 5 participants)1
One-touch dialing
Last number redial from dialed calls list
Voice recording
Automatic and manual network selection
Log viewer for communication: calls, email, MMS, and SMS


SWEDISH LIST

Samtalshantering


Snabbuppringning (telefonen ihopfälld)
Återuppringning av senast uppringda nummer (uppringningsknappen tar fram samtalslistan)
Automatiskt eller manuellt val av nät
Begränsad användargrupp
Röstinspelning
Inbyggd handsfree-högtalare
Konferenssamtal (upp till 6 deltagare)





    Reference: http://www.nokiausa.com/phones/9300/0,7747,feat:1,00.html
    Reference: http://www.nokia.se/phones/9300i/features.php
Eva-Marie Adams
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
stort tack

2 days3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
snabbval/direktval


Explanation:
Om man ringer genom att trycka bara en tangent så håller jag på snabbval. Jag översatte det synonyma 'speed dialing' till just snabbval nyligen. (På en del telefoner kan man även programmera s.k. kortnummer, då handlar det dock oftast om att slå två tangenter.) Sök gärna på en kombination av snabbval och kortnummer!

Example sentence(s):
  • Till skillnad från snabbval (med tangenterna 1-9) kan du programmera upp till 70 kortnummer...
Fredrik Vrang
Sweden
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt
1 day17 hrs
  -> Tack, Reino!