KudoZ home » English to Swedish » Tourism & Travel

logistics of returning the car

Swedish translation: kostnaderna för att återställa hyrbilen


16:27 Feb 18, 2012
English to Swedish translations [PRO]
Tourism & Travel
English term or phrase: logistics of returning the car
Usually there is a fee for this to cover the logistics of returning the car to its original location however we will clearly advise of this on the website under rate details at your time of booking.
Helena Grahn
United Kingdom
Swedish translation:kostnaderna för att återställa hyrbilen
Explanation:
Texten avser högst sannolikt tillfällen då man hyr ett fordon på ort A för att köra till ort B och inte själv avser att köra det tillbaka till ort A. Då utgår ofta en avgift som ska täcka kostnaderna för att bilen ska kunna komma tillbaka till den ursprungliga uthyrningsstationen. Det är t.ex. möjligt att hyra en bil hos Avis i Stockholm för att köra den till Halmstad och lämna den på samma biluthyrningskedja där, som i sin tur ser till att bilen kommer tillbaka till hyrstationen i Stockholm. Termen logistics här kan översättas med kostnader.
Selected response from:

Helen Hedman Walderhaug
Sweden
Grading comment
tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2kostnaderna för att återställa hyrbilen
Helen Hedman Walderhaug
4kostnaderna för att återlämna bilen
Andreas Majetic


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
kostnaderna för att återställa hyrbilen


Explanation:
Texten avser högst sannolikt tillfällen då man hyr ett fordon på ort A för att köra till ort B och inte själv avser att köra det tillbaka till ort A. Då utgår ofta en avgift som ska täcka kostnaderna för att bilen ska kunna komma tillbaka till den ursprungliga uthyrningsstationen. Det är t.ex. möjligt att hyra en bil hos Avis i Stockholm för att köra den till Halmstad och lämna den på samma biluthyrningskedja där, som i sin tur ser till att bilen kommer tillbaka till hyrstationen i Stockholm. Termen logistics här kan översättas med kostnader.

Helen Hedman Walderhaug
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  anihed: Din översättning är bättre än Norstedts: planläggning och utförande av transporter och underhåll
1 hr
  -> Tack, Anihed!

agree  Anni Kallay
15 hrs
  -> Tack, Anni!

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kostnaderna för att återlämna bilen


Explanation:
Borde inte återlämna vara ett bättre alternativ? Googlar man på återlämna hyrbilen så får man upp många träffar.

Andreas Majetic
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 36

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Helen Hedman Walderhaug: Begreppen är synonyma, men 'återställa' innebär återlämna bilen till det ursrpungliga hyrstället i samma skick som när den hyrdes ut - detta ingår i logistiken.
12 hrs