KudoZ home » English to Swedish » Tourism & Travel

rested

Swedish translation: bygger på


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:rested
Swedish translation:bygger på
Entered by: Angelica Kjellström

12:12 Feb 21, 2012
English to Swedish translations [PRO]
Tourism & Travel
English term or phrase: rested
The manufacturing sector in Italy is primarily rested upon luxury products and niche market.

Tillverkningsindustrin i Italien ligger i första hand på lyxvaror och nisch.
Helena Grahn
United Kingdom
bygger på
Explanation:
Tillverkningsindustrin bygger i första hand på lyxartiklar och nischade varor.
Selected response from:

Angelica Kjellström
Sweden
Grading comment
tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3inriktad på
Karin Vivar
4 +3bygger på
Angelica Kjellström
5 +1baseras på
Helen Hedman Walderhaug
4 +1vilar på
Anna Herbst
5is rested upon - baseras på
Helen Hedman Walderhaug
4utgörs av
Linda Abrahamsson


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
bygger på


Explanation:
Tillverkningsindustrin bygger i första hand på lyxartiklar och nischade varor.


    Reference: http://www.driftig.nu/.../Driftigs-saljskribent-ViviAnn-Labb...
Angelica Kjellström
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 12
Grading comment
tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  jamga
14 mins
  -> Tack!

agree  lena helson
2 hrs
  -> Tack!

agree  Anni Kallay
4 hrs
  -> Tack!

25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
inriktad på


Explanation:
Den italienska tillverkningsindustrin är främst inriktad på lyxprodukter och nischade varor.


    Reference: http://www.kommun.kiruna.se/upload/3658/fop_del5_kap10_14_we...
Karin Vivar
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 22

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lena Samuelsson: Låter bra!
57 mins
  -> Tack Lena!

agree  Madeleine Bergström
1 hr
  -> Tack!

agree  Helen Hedman Walderhaug
4 hrs
  -> Tack!

35 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
baseras på


Explanation:
ett exempel till som kan fungera bra här

Helen Hedman Walderhaug
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
3 hrs
  -> Tack!

40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
vilar på


Explanation:
För att komma så nära känslan i engelskan som möjligt.
"Tillverkningssektorn vilar i första hand på lyxvaror och nischmarknader."


Anna Herbst
Australia
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 11

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anette Herbert
2 hrs
  -> Tack Anette!

40 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
is rested upon - baseras på


Explanation:
Ett frekvent exempel som kan läggas till övriga.

Helen Hedman Walderhaug
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
utgörs av


Explanation:
Den italienska tillverkningsindustrin utgörs främst av lyxprodukter och nischade varor.

Linda Abrahamsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 6