KudoZ home » English to Swedish » Transport / Transportation / Shipping

Consumer Sales Unit

Swedish translation: säljenhet för konsumenten

09:20 Nov 29, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Transport / Transportation / Shipping
English term or phrase: Consumer Sales Unit
Beteckning på produktinformationsblad.
Översätter texten från franska och hittade den engelska benämningen för 'UVC' - 'unité de vente consommateur' via Kudoz, men kan inte komma underfund med den svenska vedertagna termen.
Maria Bertilsson
France
Swedish translation:säljenhet för konsumenten
Explanation:
Vad som menas är exempelvis 5 tuggummin i ett paket eller 1 liter mjölk i ett tetrapack. Nu är jag ganska säker på det.
Selected response from:

Jan Heino
Germany
Grading comment
Tack!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4säljenhet för konsumenten
Jan Heino
3Detaljhandelsavdelning
Jan Heino
3Avdelnign (för) konsumentförsäljning
Mårten Sandberg


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
consumer sales unit
Avdelnign (för) konsumentförsäljning


Explanation:
Förslagsvis. Svårt utan mer sammanhang.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-11-29 12:13:51 GMT)
--------------------------------------------------

Det LÅTER inte som att det avser en vara.
Jag kan inte förstå hur mitt svar kan tolkas som en förvaringsplats; jag antog att det var en arbetsplats, en avdelning/grupp i organisationen.
Återigen; utan sammanhang är det svårt eller omöjligt. Ge oss detta så kan vi göra vår egen tolkning. Så mycket viktigare som du påstår att frasen avser en vara, vilket inte verkar logiskt att döma efter det obefintliga sammanhanget.

Mårten Sandberg
Meets criteria
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 23
Notes to answerer
Asker: Nja, som jag har förstått är det en beteckning för själva varan, inte för stället där den förvaras.


1 day 4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
consumer sales unit
Detaljhandelsavdelning


Explanation:
Jag antar att man menar motsatsen till partihandel.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day8 hrs (2006-11-30 17:45:35 GMT)
--------------------------------------------------

Enligt svenska akedemins ordlista betyder detaljhandel precis "försäljning till konsumenter".

--------------------------------------------------
Note added at 2 days1 hr (2006-12-01 10:28:21 GMT)
--------------------------------------------------

Då är det väl "säljenhet för den slutliga användaren" eller "konsumenten".


Jan Heino
Germany
Meets criteria
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 3
Notes to answerer
Asker: Följande är en marknadsföringsordlista, där termen finns på engelska och franska (förklaringen är på franska) - det gäller varan! Konsumentartikel, detaljhandelsartikel? http://www.emarketing.fr/Glossaire/ConsultGlossaire.asp?ID_Glossaire=6460


2 days 19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
consumer sales unit
säljenhet för konsumenten


Explanation:
Vad som menas är exempelvis 5 tuggummin i ett paket eller 1 liter mjölk i ett tetrapack. Nu är jag ganska säker på det.

Jan Heino
Germany
Meets criteria
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 3
Grading comment
Tack!