KudoZ home » English to Swedish » Transport / Transportation / Shipping

pick lists

Swedish translation: flervalsmeny; lista med alternativ


18:25 Aug 3, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Transport / Transportation / Shipping
English term or phrase: pick lists
Data collection is made easier and data quality is improved through the utilization of pick lists, automatic population of information in common fields, and validation rules on forms that capture customer/order information.
PMPtranslations
Swedish translation:flervalsmeny; lista med alternativ
Explanation:
Det syftar på en virtuell lista med alternativ att välja för snabbare och korrektare ifyllning av celler i ett datorformulär.

Exakt vad man ska kalla dessa "pick lists" på svenska är en annan sak. Sant är att de liknar "plocklistor", men ofta är de "rullgardinsmenyer" (t.ex. lands- eller regionsmenyerna som är vanliga när man fyller i formulär på webben.)
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Tack, det var ordet jag använde :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1plocklistorHans-Bertil Karlsson
3flervalsmeny; lista med alternativEKM


  

Answers


30 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
plocklistor


Explanation:
Heter de hos alla postorderföretag jag handlar hos - alltså den lista som skrivs ut på lagret, och som sedan lagernissarna / nissorna plockar ihop ordern efter.

Om man har ett bra system ska den vara sorterad efter varornas fysiska placering så man slipper springa en massa i onödan.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 27

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nigel Skipper: Ja, samma sak inom tillverkningsindustri - plocklistan hör ihop med sammansättningsritningen.
1 hr

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
flervalsmeny; lista med alternativ


Explanation:
Det syftar på en virtuell lista med alternativ att välja för snabbare och korrektare ifyllning av celler i ett datorformulär.

Exakt vad man ska kalla dessa "pick lists" på svenska är en annan sak. Sant är att de liknar "plocklistor", men ofta är de "rullgardinsmenyer" (t.ex. lands- eller regionsmenyerna som är vanliga när man fyller i formulär på webben.)


    Reference: http://www.esc3.net/wm/JSPICKLIST/
    Reference: http://www.st-andrews.ac.uk/ITS/faq/excel/picklist.html
EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack, det var ordet jag använde :)