KudoZ home » English to Turkish » Astronomy & Space

escape speed

Turkish translation: kurtulma hızı


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:escape speed
Turkish translation:kurtulma hızı

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
17:00 Nov 10, 2008
English to Turkish translations [PRO]
Science - Astronomy & Space
Additional field(s): Aerospace / Aviation / Space, Physics
English term or phrase: escape speed
Definition from physics.fortlewis.edu:
The speed necessary for an object to escape the gravitational pull of an object. Anything that moves away from the object with more than the escape speed will never return.

Example sentence(s):
  • When an object is traveling exactly at escape speed, it is in a parabolic orbit with the body at the focus of the parabola. A parabolic path is open; hence an object following such a path will never return to the body. Conservapedia
  • Black holes, having infinite density, have an infinitely large escape speed. But it turns out that the escape speed value depends on how far an object is from a body of mass. So there is a certain distance from a black hole where the escape speed just equals the speed of light. Are black holes real?
  • One somewhat counterintuitive feature of escape velocity is that it is independent of direction, so that "velocity" is a misnomer; it is a scalar quantity and would more accurately be called "escape speed". Space Wiki
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

kurtulma hızı
Definition:
Fizikte kurtulma hızı, gravitasyon alanındaki (yerçekimi etkisindeki) herhangi bir cismin kinetik enerjisinin söz konusu alana bağıl potansiyel enerjisine eşit olduğu andaki hızıdır. Genellikle üç boyutlu bir uzayda bulunan cimsin kendisini etkileyen gravitasyon alanından kurtulabilmesi için ulaşması gereken sürati ifade eder.
Selected response from:

Ali Bayraktar
Turkey
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2kurtulma hızıAli Bayraktar
5 +1kacis hiziPelin Yalcin


Discussion entries: 2





  

Translations offered


11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
kurtulma hızı


Definition from Wikipedia:
Fizikte kurtulma hızı, gravitasyon alanındaki (yerçekimi etkisindeki) herhangi bir cismin kinetik enerjisinin söz konusu alana bağıl potansiyel enerjisine eşit olduğu andaki hızıdır. Genellikle üç boyutlu bir uzayda bulunan cimsin kendisini etkileyen gravitasyon alanından kurtulabilmesi için ulaşması gereken sürati ifade eder.

Example sentence(s):
  • Uydunun kurtulma hızı da kütlesinden bağımsız olup, yerin kütlesine ve yarıçapına bağlıdır. - uzmanfizikci.com  
Ali Bayraktar
Turkey
Native speaker of: Native in TurkishTurkish
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  touran
2 days35 mins
  -> Teşekkür Ederim

Yes  Vedat Diker
67 days

60 days   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
kacis hizi


Definition from Wikipedia:
Fizikte, kacis hizi bir cismin kinetik enerjisinin, o cismin yercekimsel(gravitasyonel) potansiyel enerjisine esit oldugu hizdir.

Example sentence(s):
  • "Sonsuza uçmak için her iki uzay gemisi de aynı kaçış hızına sahip olmalıdır." - TOBB EKONOMİ VE TEKNOLOJİ ÜNİVERSİT  
  • "Şubat 2005’de SDSS J090745.0+24507 [80] adlı dev bir mavi yıldızın galaksimizin kaçış hızının iki katı bir hızla, yani ışık hızının 0,0022’si kadar bir hızla Samanyolu galaksimizden çıkacak şekilde yol aldığı gözlemlendi." - Wikipedia  
  • Kaçış hızı kütlenin karekökü ile artar, yarıçapın karekökü ile azalır. Atılan yöne veya fırlatılan cismin kütlesine bağlı değildir! Kaçış hızları tablosu: Ay : 2.4 km/s Dünya: 11.2 km/s Güneş: 617.5 km/s - Sabanci Universitesi  

Explanation:
"escape speed" tam olarak "kacis hizi" seklinde cevirilir Turkce'ye. Bu hiz, uzerinden kacilan gezegenin kutlesi ve bulunulan noktanin cizgisel hizi ile dogru orantili, yaricapi ile ters orantilidir.
Dunyanin kutup noktalari cizgisel hizin sifir, yercekiminin en yuksek oldugu yerlerdir. Ekvator ise cizgisel hizin maksimum(Güneşin önünden en hızlı geçen noktalar bu daire uzerindedir), yercekiminin ise minimum oldugu dairedir.
Bu sebeple uzay istasyonlari ekvator yakinindaki yerlerde konuslandirilir. Cunku buradaki cismin kacis hizina ulasmak icin daha az enerji harcamasi gerekir, ve daha kisa zamanda kacis hizina ulasarak dunyadan hizli hareket edip, dunyanin donme yorungesinden cikabilir.
Einstein’in Genel Görelilik Teorisine göre karadelik, bir olay ufku (event horizon) ile sarmalanmış ve uzay zamanın içeri doğru sonsuza kadar kıvrıldığı tekilliktir. Yani, yüzeyinden ışığın bile kaçamadığı yüksek yerçekimine sahip olan nesnelerdir.
Dilimizde de "escape speed" kavraminin tam cevrimiyle "kacis hizi" olarak kullanilmasinin sebebi, tamamen kacmayla yani diger cisimden daha hizli hareket ederek onun hareket yorungesinden kurtulmayla alakali olmasidir.
Pelin Yalcin
Native speaker of: Native in TurkishTurkish

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Ali Tuna: Akademik alanda kullanılan terim kaçış hızıdır, kurtulma hızı değil.
280 days




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License