journalismikritiikki

English translation: journalism critique

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Finnish term or phrase:journalismikritiikki
English translation:journalism critique
Entered by: Timo K.

08:13 Feb 24, 2010
Finnish to English translations [PRO]
Social Sciences - Telecom(munications) / journalismi
Finnish term or phrase: journalismikritiikki
Olen yrittänyt löytää sopivaa eng.termiä tähän, mutta suora käännös (journalism critique) ei tuota kovin kummoisia tuloksia, ei vaikka hakisi laajoista korpuksista. "Media criticism" tulee vastaan aika usein, mutta se on liian laaja käsite tässä yhteydessä.

Journalismilla siis tarkoitetaan tässä yhteydessä faktapohjaista ainesta, jota tuotetaan median (järjestelmän) kautta ja jolla on erilaisia tuotantokulttuureita ja ilmenemismuotoja. Eli journalismin voi tavallaan nähdä diskursseina median sisällä.

Onko tälle edes vakiintunutta käsitettä englannin kielessä?
Timo K.
Finland
journalism critique
Explanation:
Mielestäni critique tuntuisi paremmalta, jos ajatellaan termiä kritiikki.

Kysyjän Discussion entry -kommentista päätellen haettu termi voisi olla

journalistic self-regulation

jota kuvaillaan toisessa linkissä tarkemmin.
Selected response from:

Alfa Trans (X)
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4journalism critique
Alfa Trans (X)
3Journalistic Criticism
Arja Whiteside (X)


Discussion entries: 2





  

Answers


44 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Journalistic Criticism


Explanation:
journalismikritiikki/ mediakritiikki
usein käsitteitä käytetään toistensa synonyymeina vaikka mediakritiikissä on kohteena mediajärjrstelmä kaikkineen ja journalismikritiikissä etenkin joukkoviestinnän journalistinen aines ja sen tuotantoa ohjaava ammatillinen näkemys ja arvomaailma.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2010-02-24 10:27:28 GMT)
--------------------------------------------------

Today, criticism of journalism is as ubiquitous as the iPod.
http://www.britannica.com/bps/additionalcontent/18/33930438/...

Example sentence(s):
  • Much journalistic criticism is relatively unaffected by such ideas, although journals such as Critique, Littérature, and Tel Quel have been among the centres of new critical activity.
Arja Whiteside (X)
Works in field
Native speaker of: Native in FinnishFinnish, Native in EnglishEnglish

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
journalism critique


Explanation:
Mielestäni critique tuntuisi paremmalta, jos ajatellaan termiä kritiikki.

Kysyjän Discussion entry -kommentista päätellen haettu termi voisi olla

journalistic self-regulation

jota kuvaillaan toisessa linkissä tarkemmin.


    Reference: http://scribesalley.blogspot.com/2008/08/difference-between-...
    Reference: http://www.infoamerica.org/teoria_articulos/autorregulacion....
Alfa Trans (X)
Native speaker of: Finnish
PRO pts in category: 16




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search