KudoZ home » Finnish to Swedish » Construction / Civil Engineering

alapohjalaatta

Swedish translation: bottenplatta


17:04 Nov 13, 2008
Finnish to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering
Finnish term or phrase: alapohjalaatta
Vad kan detta betyda. Alapohja är ju bottenbjälklag och laatta platta, men vad blir det om orden slås samman? Tyvärr fanns det ingen närmare information i texten.
Lena Björkqvist
Finland
Swedish translation:bottenplatta
Explanation:
i form av en gjuten platta direkt på mark. Bottenbjälklagsplatta blir för långt, och används därför inte.
Om man har torpargrund, kan bottenbjälklaget bestå av träreglar på stolpar.
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack för svaret.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4bottenplattaReino Havbrandt
2 +1bottenbjälklag plattaxxxLilian S-K


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
bottenbjälklag platta


Explanation:
Bottenbjälklag är ju en platta i sig.
Får Googleträff på bottenbjälklag platta. Men hjälper det?


    Reference: http://www.kvalitetshus.se/pdf/Leverans008.pdf
    www.byggutbildarna.com/ka_blad/ka_bladet_tekn.htm -
xxxLilian S-K
Finland
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Päivikki Eriksson: Kanske är det fråga om "bottenbjälklag (platta på mark)". Bottenbjälklag är mig veterligen inte alltid en platta.
2 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bottenplatta


Explanation:
i form av en gjuten platta direkt på mark. Bottenbjälklagsplatta blir för långt, och används därför inte.
Om man har torpargrund, kan bottenbjälklaget bestå av träreglar på stolpar.


    Reference: http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/rakenteita_ja_rakennusos...
    Reference: http://plusarkkitehdit.fi/blog/category/huvilat/huvila-tampe...
Reino Havbrandt
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 10
Grading comment
Tack för svaret.