KudoZ home » Finnish to Swedish » Tech/Engineering

laskentakeskus

Swedish translation: datacentral


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Finnish term or phrase:laskentakeskus
Swedish translation:datacentral
Entered by: Reino Havbrandt

13:38 May 24, 2005
Finnish to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Bankrutiner
Finnish term or phrase: laskentakeskus
  Raili huomaa, että yhdistyksen tilillepanot koostuvat laskentakeskuksen kautta tulevista kassatilityksistä ja lukuisista yksityishenkilöiden tekemistä pienehköistä käteispanoista ja tilisiirroista.Raili upptäcker, att organisationens insättningar består av kassa debiteringar som kommer från kalkylcentralen och av åtskilliga små kontantinsättningar från privatpersoner samt kontoöverföringar.
Reino Havbrandt
Sweden
datacentral
Explanation:
Det är datacentral på svenska, jag hittade ordet i mina ordböcker. På engelska hittade jag flere översättningar, som kanska också hjälper till:
calculating centre
computer centre
computing centre
EDPC Standard English
electronic data processing centre


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 25 mins (2005-05-24 16:03:57 GMT)
--------------------------------------------------

typo kanske

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 36 mins (2005-05-24 16:14:59 GMT)
--------------------------------------------------

Var så god:
http://domino.idg.se/cs/artikel.nsf/0/923622a4578982d0c12564...
\"Det svenska konsultföretaget Systemering har inlett ett nära samarbete med Ålands Datacentral (ÅDC) och Carus i Mariehamn i syfte att nå nya kunder inom i första hand det åländska näringslivet, men också i en förlängning med andra svenskspråkiga delar av Finland.
Systemering är ett fristående och oberoende konsultföretag inom IT-branschen med 40 anställda och en omsättning på 39 miljoner kronor. Företagets huvudsakliga verksamhet består av administrativ systemutveckling, från utredning till färdiga system.\"
Selected response from:

xxxAlfa Trans
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5kalkylcentralenLi Redenaa
4datacentralxxxAlfa Trans


Discussion entries: 2





  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
kalkylcentralen


Explanation:
Ordvalet rätt men ordföljd stämmer illa. Varför inte skriva så här istället: .´"insättningar som kommer via kalkylcentralen består av kassadebiteringar (sammansatt, annars blir det fråga om dåliga betalningar) och åtskilliga ......"

Li Redenaa
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 12

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
datacentral


Explanation:
Det är datacentral på svenska, jag hittade ordet i mina ordböcker. På engelska hittade jag flere översättningar, som kanska också hjälper till:
calculating centre
computer centre
computing centre
EDPC Standard English
electronic data processing centre


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 25 mins (2005-05-24 16:03:57 GMT)
--------------------------------------------------

typo kanske

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 36 mins (2005-05-24 16:14:59 GMT)
--------------------------------------------------

Var så god:
http://domino.idg.se/cs/artikel.nsf/0/923622a4578982d0c12564...
\"Det svenska konsultföretaget Systemering har inlett ett nära samarbete med Ålands Datacentral (ÅDC) och Carus i Mariehamn i syfte att nå nya kunder inom i första hand det åländska näringslivet, men också i en förlängning med andra svenskspråkiga delar av Finland.
Systemering är ett fristående och oberoende konsultföretag inom IT-branschen med 40 anställda och en omsättning på 39 miljoner kronor. Företagets huvudsakliga verksamhet består av administrativ systemutveckling, från utredning till färdiga system.\"

xxxAlfa Trans
Native speaker of: Finnish
PRO pts in pair: 215
Grading comment
Tack!