PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

à double pente

Dutch translation: gevel met zadeldakconstructie (hier)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:façade à double pente
Dutch translation:gevel met zadeldakconstructie (hier)
Entered by: Tineke Pockelé

10:20 Sep 15, 2009
French to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Architecture
French term or phrase: à double pente
Over de kerk Sant'Alvise in Venetië:
"Si sa façade à double pente est sobre, l'uniformité du parement de briques serrées est rompue par une rose, ..."
Het gaat om die "façade à double pente", in het Italiaans blijkbaar "facciata a capanna" volgens http://fr.wikipedia.org/wiki/Façade_à_double_pente.
Weet iemand of er een precieze Nederlandse term bestaat? Of gewoon iets 'met twee dakschilden'? Alvast dank!
Tineke Pockelé
Belgium
zadeldak
Explanation:
zo noemt men dit in de huizenbouw,
een dak met twee "hellingen"

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2009-09-15 12:22:01 GMT)
--------------------------------------------------

je kunt zeggen:
voorgevel met zadeldakconstructie
Selected response from:

Tea Fledderus
Grading comment
Ik heb zelf ook nog gezocht, maar kan geen preciezere term vinden voor de gevel van de Sant'Alvise. Ik ga voor jouw 'gevel met zadeldakconstructie' (omdat links en rechts nog een stuk plat dak ligt). Hartelijk dank, Tea en alle anderen, voor het meedenken!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4puntgevel
Erik Boers
3 +1zadeldak
Tea Fledderus
3 -1mansardedak /mansardekap / gebroken kap
avantix


  

Answers


30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
façade à double pente
puntgevel


Explanation:
"Gevel eindigend met een driehoekig bovendeel, overeenkomend met de vorm van het aansluitende zadeldak."

http://www.encyclo.nl/begrip/puntgevel


Erik Boers
Belgium
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 3
Notes to answerer
Asker: Ik vroeg me af of er niet een specifiekere term bestaat, aangezien hier niet de hele gevel uitloopt op een punt, zeg maar. Er zit alleen een punt in het midden, zie foto: http://en.wikipedia.org/wiki/Sant'Alvise. Maar misschien zoek ik het te ver.


32 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
mansardedak /mansardekap / gebroken kap


Explanation:
Kijk met die drie trefwoorden een op Google afbeeldingen. Ik vermoed dat 'mansardedak-/kap' is wat je zoekt.


    Reference: http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1W1GGIT_nl&q=mansarded...
avantix
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in GermanGerman

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Tea Fledderus: zie foto op google
1 hr

21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
zadeldak


Explanation:
zo noemt men dit in de huizenbouw,
een dak met twee "hellingen"

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2009-09-15 12:22:01 GMT)
--------------------------------------------------

je kunt zeggen:
voorgevel met zadeldakconstructie

Tea Fledderus
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20
Grading comment
Ik heb zelf ook nog gezocht, maar kan geen preciezere term vinden voor de gevel van de Sant'Alvise. Ik ga voor jouw 'gevel met zadeldakconstructie' (omdat links en rechts nog een stuk plat dak ligt). Hartelijk dank, Tea en alle anderen, voor het meedenken!
Notes to answerer
Asker: Ik ging inderdaad twijfelen, zoals Erik ook aangeeft, door die 'façade'. En vraag me daarom af of dit wel de juiste term is in dit geval...


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  André Linsen
2 mins

neutral  Erik Boers: Als er "toit" of "toiture" stond, had je gelijk. Maar er staat "façade"...
9 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search