oud

Dutch translation: adelaarshout / oud / agarhout

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:oud
Dutch translation: adelaarshout / oud / agarhout
Entered by: Ellen-Marian Panissières

07:35 Apr 30, 2014
French to Dutch translations [PRO]
Botany / Cosmetica
French term or phrase: oud
Ik ben bezig met de vertaling van producten van een cosmeticabedrijf. Eén van de ingrediënten van een massageproduct is de 'oud', met als uitleg :'Arbre rare et précieux, dont on extrait une huile essentielle aux senteurs chaudes, boisées et résineuses.'
Wat is de vertaling van deze boom in het Nederlands?
Ellen-Marian Panissières
France
adelaarshout / oud / agarhout
Explanation:
Réf.
http://www.gielenaroma.nl/index.php?page=aquilaria-agallocha
Selected response from:

Pascale van Kempen-Herlant
Grading comment
Dank je wel!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4adelaarshout of aloëhout
Monique Lokkerbol
4agarhout
InekeTromp
4adelaarshout / oud / agarhout
Pascale van Kempen-Herlant
4Aquilaria malaccensis
Wim Jonckheere
3agarwood
ilse van haneghem


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
agarwood


Explanation:
In goed Nederlands :-) De Latijnse naam is Aquilara Malaccensis en op Nederlandse sites vind ik dan de naam agarwood.

--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2014-04-30 07:44:41 GMT)
--------------------------------------------------

De boom heet de aquilaria.


    Reference: http://nl.aliexpress.com/item/14-5kg-vietname-Agarwood-Aloes...
ilse van haneghem
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Aquilaria malaccensis


Explanation:
botanische naam in het Latijn

Wim Jonckheere
France
Native speaker of: Native in FlemishFlemish

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
adelaarshout / oud / agarhout


Explanation:
Réf.
http://www.gielenaroma.nl/index.php?page=aquilaria-agallocha

Pascale van Kempen-Herlant
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dank je wel!

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
agarhout


Explanation:
Hout afkomstig van de aquilaria. Zie voor uitleg de referenties en links hieronder en zie ook de NL en EN pagina's op wikipedia.


    Reference: http://www.experts-tourisme.fr/huile-parfum-s321979.htm
    Reference: http://fr.wikipedia.org/wiki/Bois_d%27agar
InekeTromp
Netherlands
Native speaker of: Dutch

40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
adelaarshout of aloëhout


Explanation:
De botanische naam voor 'oud' is Aquilara Malaccensis, synoniem met Aquilara Agallocha.

Ik kom twee Nederlandse vertalingen tegen: adelaarshout of aloëhout (synoniemen volgens de Dikke van Dale en volgens http://www.synoniemen.info/1/aloëhout.html ).

In Vlaanderen wordt ook paradijshout gebruikt (zie onder 4 op de site http://leesmaar.nl/cruydtboeck/indiaensche/capitel37.htm).










    Reference: http://www.gielenaroma.nl/index.php?page=aquilaria-agallocha
    Reference: http://leesmaar.nl/cruydtboeck/indiaensche/capitel37.htm
Monique Lokkerbol
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search