compteur courbe

Dutch translation: gebogen detector

15:56 Dec 22, 2011
French to Dutch translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng / laboratoriumonderzoek
French term or phrase: compteur courbe
Voor röntgendiffractie is in mijn lab een *diffractomètre à compteur courbe* gebruikt (type INEL CPS 120, maar dat hielp mij niet verder. Wie weet wel wat het is?
Anne-Marie Kalkman
Dutch translation:gebogen detector
Explanation:
Evt. 'gekromde' of 'boogvormige'.

In elk geval lijkt 'compteur' beter te kunnen worden vertaald als 'detector' dan 'sensor'.

Vgl. de volgende voorbeeldzinnen:

"De FAST bestaat uit een diffractometer met kappa geometrie en een tweedimensionale positiegevoelige elektronische detector."
(http://www.science.uva.nl/research/crystallography/fast.htm)

"Het Almelose bedrijf PANalytical maakt detectoren die de röntgenstraling kunnen waarnemen." [...] "‘In de X’Celerator doet het siliciumoppervlak van een chip het detectiewerk’, legt dr.ir. Martijn Fransen, productmanager voor diffractieapparatuur, uit. ‘Op de chip zitten meer dan honderd detectoren die gelijktijdig worden uitgelezen.."
(http://www.deingenieur.nl/upload/downloads/IG/20_21_INGR21Bi...
Selected response from:

Roy vd Heijden
Belgium
Grading comment
Ik denk inderdaad dat dit het antwoord moet zijn, maar zeker ben ik er niet van.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3gebogen detector
Roy vd Heijden
3gekromde sensor
solejnicz
3gebogen sensor
Pascale van Kempen-Herlant
Summary of reference entries provided
gebogen teller?
Roy vd Heijden
een afbeelding van het apparaat
Odette Jonkers (X)

  

Answers


55 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gebogen sensor


Explanation:
In het Engels: curved detector (zie http://www.sysmex.be/index.asp?id=15370)

Pascale van Kempen-Herlant
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Het Engels is in elk geval de juiste term, want met een 'curved detector' kwam ik meteen bij mijn apparaat uit. Ik heb het antwoord van Roy uitgekozen omdat dat het dichtste bij het Engels ligt, maar overtuigd ben ik niet. Helaas niets hierover terug gehoord van de klant. Dank voor je moeite iig.


1 day 17 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gekromde sensor


Explanation:
Zie de voorbeeldzin, waarvan de context trouwens ook min of meer overeenkomt met de door St Just gegeven referentie.

--------------------------------------------------
Note added at 1 dag17 uren (2011-12-24 09:34:00 GMT)
--------------------------------------------------

P.S. Jammer natuurlijk dat de voorbeeldzin zelf een grammaticale fout bevat, maar het gaat om de algehele cotnext.

Example sentence(s):
  • Met een gekromde sensor zou de lenzen voor de camera wellicht veel simpeler kunnen worden. De sensor kan dan dezelfde kromming hebben als de veldkrommingen/aberraties in het beeld dat je wilt vastleggen

    Reference: http://tweakers.net/nieuws/54983/wetenschappers-bouwen-oogvo...
solejnicz
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch

1 day 19 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gebogen detector


Explanation:
Evt. 'gekromde' of 'boogvormige'.

In elk geval lijkt 'compteur' beter te kunnen worden vertaald als 'detector' dan 'sensor'.

Vgl. de volgende voorbeeldzinnen:

"De FAST bestaat uit een diffractometer met kappa geometrie en een tweedimensionale positiegevoelige elektronische detector."
(http://www.science.uva.nl/research/crystallography/fast.htm)

"Het Almelose bedrijf PANalytical maakt detectoren die de röntgenstraling kunnen waarnemen." [...] "‘In de X’Celerator doet het siliciumoppervlak van een chip het detectiewerk’, legt dr.ir. Martijn Fransen, productmanager voor diffractieapparatuur, uit. ‘Op de chip zitten meer dan honderd detectoren die gelijktijdig worden uitgelezen.."
(http://www.deingenieur.nl/upload/downloads/IG/20_21_INGR21Bi...

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 37
Grading comment
Ik denk inderdaad dat dit het antwoord moet zijn, maar zeker ben ik er niet van.




Reference comments


2 hrs
Reference: gebogen teller?

Reference information:
Cf.:

compteur proportionnel courbe:
« Diffractomètre à rayons X selon l'une des revendications 1 à 6, caractérisé par un compteur proportionnel linéaire ou courbe en guise de détecteur à résolution de position. »
(http://ip.com/patent/EP0585641B1)

curved proportional counter [CPC]:
̋X-ray diffractometer according to one of Claims 1 to 6, characterized by a linear or curved proportional counter as spatially resolving detector.”
(http://ip.com/patent/EP0585641B1)

proportionele teller:
“EN: proportional counter
NL: proportionele teller
Definitie Engels: an instrument widely used for the detection of alpha particles,neutrons and protons”
(http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/EN/NL/proportional cou...

gebogen proportionele teller:
“De fotografische film in de conventionele opstelling werd vervangen door een gebogen proportionele teller (CPC) met een electronisch uitleessysteem.”
(https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:Z4ijTRQ3kKcJ:repo...


--------------------------------------------------
Note added at 18 uren (2011-12-23 10:11:55 GMT)
--------------------------------------------------

Banaan:

« Diffractomètre INEL CPS 120
Ce montage, communément appelé 'banane' du fait de la forme courbe du compteur de photons multicanal, procure des données utilisées essentiellement pour une analyse qualitative de routine. »
(http://renaudin.guillaume.free.fr/These/05_1ere-partie.pdf)

(compteur de photons - fotonenteller)

« Une localisation unidimensionnelle peut être obtenue avec un compteur à ionisation de gaz dont l’anode est parallèle à la fenêtre. La localisation des photons détectés est alors assurée par une ligne de retard. Un tel compteur peut être droit ou en arc-de-cercle (détecteur « banane »).
(http://books.google.be/books?id=IVQDoqFw0hkC&pg=PA95&lpg=PA9...


--------------------------------------------------
Note added at 20 uren (2011-12-23 12:52:04 GMT)
--------------------------------------------------

Banaanvormige detector?
Cf.: "A banana-shaped high resolution detector (based on 3He) around the sample collects the powder diffraction pattern."
(http://tnw.tudelft.nl/en/about-faculty/departments/radiation...

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 37

1 day 11 mins
Reference: een afbeelding van het apparaat

Reference information:
misschien geeft dit duidelijkheid; ik kan geen eenduidige NL omschrijving vinden


    Reference: http://www.lcvn.univ-montp2.fr/instrumentation/Presentation_...
Odette Jonkers (X)
Netherlands
Native speaker of: Dutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search