électricien

Dutch translation: hier: theatertechnicus

09:47 Jun 25, 2018
French to Dutch translations [PRO]
Cinema, Film, TV, Drama
French term or phrase: électricien
Heeft er iemand een idee hoe men in het Nederlands een "électricien/électro" noemt in het kader van een operavoorstelling ?

https://fr.wikipedia.org/wiki/Électricien_(cinéma)

Het staat in een opsomming van beroepen en er is geen verdere context.

Alvast bedank!
G.
SuyTranslations
Belgium
Dutch translation:hier: theatertechnicus
Explanation:
zie site
Selected response from:

Odette Jonkers
Netherlands
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1hier: theatertechnicus
Odette Jonkers
3best boy electric
Roy vd Heijden
3elektrotechnicus
Krista Roest
3elektricien
Marjolijn du Jour
3technicus
Marlies Robert


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
technicus


Explanation:
Bij de podiumkunsten lijkt 'technicus' me de gangbare term. Al is die misschien te algemeen voor jouw tekst?
Van een meer specifieke term heb ik geen weet.


    Reference: http://www.podiumkunsten.be/werk/vacaturedatabank/allefuncti...
Marlies Robert
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish

26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
elektricien


Explanation:
zie woordenlijst Nederlandse Taal 'Het Groene boekje' en o.a. de website www.kimenai.eu/Vacatures/Elektricien

Marjolijn du Jour
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
elektrotechnicus


Explanation:
Ook nog een optie.

Krista Roest
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
hier: theatertechnicus


Explanation:
zie site


    https://carre.nl/docs/Vacatures/170202_theatertechnicus.pdf
Odette Jonkers
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 3

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  traducteurfrnl
2 days 7 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
best boy electric


Explanation:
« Plus communément appelé « électro », l'électricien est celui qui s'occupe de l'installation des projecteurs et de la gestion des installations électriques sur un plateau de tournage cinéma. L'équipe électro est dirigée par le chef électro, lui-même sous les ordres du directeur de la photographie. »
(https://fr.wikipedia.org/wiki/Électricien_(cinéma))

"Een gaffer (of hoofd belichting in het Nederlands) is een beroep uit de filmindustrie. Een gaffer heeft de verantwoordelijkheid over het licht en de elektriciteit op een filmset. Een goede gaffer kan een filmset omtoveren tot een helverlichte kamer, een donker metrostation of een zonsopkomst. De gaffer stelt zich in naar de wensen van de director of photography, en realiseert vervolgens op basis daarvan en op basis van zijn eigen wensen en ervaringen het product. De assistent van de gaffer wordt best boy genoemd. Naast de best boy als assistent van de gaffer (ook: best boy electric) is er nog een best boy grip, assistent van de key grip.
(https://nl.wikipedia.org/wiki/Gaffer)

Voorbeeld:

"Vacature Gaffer Thuis VRT
De functie:
- Hoofdverantwoordelijke van het lichtmateriaal op de set.
- De D.o.P. bepaalt de sfeer, richting, en eventueel extra materiaal per scene. De Gaffer gaat dit concretiseren en uitvoeren.
- Het aansturen van extra electro’s."
(https://blog.associatie.kuleuven.be/luca_school_of_arts/cate...

"Best Boy
De eerste assistent van de gaffer of de grip."
(https://secure.kindercasting.com/kc_index2.asp?subpagina_id=...


--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2018-06-25 15:31:48 GMT)
--------------------------------------------------

Alternatief: 'lichtassistent'

Vgl.:

Opera Spanga, het Verona van Weststellingwerf
Carmen in Delfzijl

“lichtassistent Lars Unger”
(https://www.operaspanga.nl/producties/carmen-in-delfzijl/cas...

“best boy Lars Unger”
(http://www.401nederlandseoperas.nl/nl/opera-companies/235-ca...


Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search