filleul

Dutch translation: (nieuw) aangebrachte klant

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:filleul
Dutch translation:(nieuw) aangebrachte klant

15:06 Aug 31, 2009
    The asker opted for community grading. The question was closed on 2009-09-03 21:01:27 based on peer agreement (or, if there were too few peer comments, asker preference.)


French to Dutch translations [PRO]
Marketing - Economics
French term or phrase: filleul
filleul wordt hier niet bedoeld als 'petekind' maar als iemand die door een "parrain" als klant is aangebracht. Bestaan er in het Nederlands vergelijkende termen voor filleul en parrain?
ditzh005
(nieuw) aangebrachte klant
Explanation:
en voor parrain: aanbrenger
Zie onderstaande voorbeeldzinnen uit tweetalige Toledo-nieuwsbrief (bovenste link). Parrain is blijkbaar al eerder in Kudoz besproken, in een context met parrainé i.pv. filleul.
In een vergelijkbare context heb ik filleuls als regelmatig als vrienden vertaald (..en parrainant jusqu'à 5 filleuls/door maximaal 5 vrienden aan te brengen), mede omdat daaronder gevraagd werd naar de coordonnés van resp. ami 1, ami 2, etc.
Selected response from:

Marijke Huijgen
Netherlands
Grading comment
Dit kwam dicht in de buurt bij mijn eigen de oplossing.
Dank en groetjes,
Odile
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2(nieuw) aangebrachte klant
Marijke Huijgen
3 -1wederverkoopster
Tea Fledderus


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
(nieuw) aangebrachte klant


Explanation:
en voor parrain: aanbrenger
Zie onderstaande voorbeeldzinnen uit tweetalige Toledo-nieuwsbrief (bovenste link). Parrain is blijkbaar al eerder in Kudoz besproken, in een context met parrainé i.pv. filleul.
In een vergelijkbare context heb ik filleuls als regelmatig als vrienden vertaald (..en parrainant jusqu'à 5 filleuls/door maximaal 5 vrienden aan te brengen), mede omdat daaronder gevraagd werd naar de coordonnés van resp. ami 1, ami 2, etc.

Example sentence(s):
  • Nous vous rappelons, que pour chacune de vos recommandations qui se conclue par une adhésion, le parrain reçoit une ristourne de 10 € sur sa facture et le filleul aussi!!!
  • Wij herinneren eraan dat voor elke nieuw aangebrachte klant de aanbrenger een korting van 10 € krijgt op zijn factuur evenals de nieuw aangeslotene !!!

    Reference: http://www.toledo.be/newsletter/AVRIL2006.pdf
    Reference: http://www.proz.com/kudoz/french_to_dutch/other/1119937-parr...
Marijke Huijgen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dit kwam dicht in de buurt bij mijn eigen de oplossing.
Dank en groetjes,
Odile

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  NMR (X): nieuwe klant; maar het is niet altijd een klant, soms een nieuw lid, een nieuwe abonnee, een kennis, een vriend, enz. (in elk geval geen "petekind" dat een specifieke betekenis heeft). Parrainer kan je soms gewoon vertalen met uitnodigen.
2 hrs

agree  Gerard de Noord: Eens met NMR.
6 hrs

4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
wederverkoopster


Explanation:
Ik ken niet de tekst maar ik heb het eens vertaald als wederverkoopster. Tekst ging over een soort "Tupperwaresysteem"

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-08-31 17:01:29 GMT)
--------------------------------------------------

Een parrain is bij mij de netwerkmarketeer

Tea Fledderus
Native speaker of: Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: Een wederverkoper is m.i. 'meer' dan alleen maar iemand die een nieuwe klant aanbrengt. Ik kies dan ook voor nieuw aangebrachte klant.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Gerard de Noord: Eens met asker.
7 hrs
  -> Het hangt helemaal van de tekst af!

neutral  NMR (X): een wederverkoper heeft niet speciaal de functie om iemand anders binnen te halen in de organisatie.
23 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search