retours d’expérience

Dutch translation: terugkoppeling

18:25 Mar 31, 2010
French to Dutch translations [PRO]
Education / Pedagogy
French term or phrase: retours d’expérience
Context:

"Les retours d’expérience montrent que les étudiants qui utilisent cette ressource font des progrès significatifs suite à son utilisation."
solejnicz
Netherlands
Dutch translation:terugkoppeling
Explanation:
Ik denk niet dat het helemaal hetzelfde is. De termen "retours d'expérience" en "feedback" worden naast elkaar gebruikt in dezelfde teksten. Dus misschien eerder voor iets kiezen als "terugkoppeling"
Selected response from:

Hilde Brems
Belgium
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1feedback
Carolien de Visser
3 +1terugkoppeling
Hilde Brems
3ervaring uit de praktijk
Roy vd Heijden


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
feedback


Explanation:
Komt het eerst bij me op als ik de zin lees, dus dan wordt het iets in de trant van 'Uit feedback blijkt dat studenten die gebruik maken van ....

Carolien de Visser
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  NMR (X): of iets van: uit verder onderzoek blijkt...
2 hrs
  -> dank je wel

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
terugkoppeling


Explanation:
Ik denk niet dat het helemaal hetzelfde is. De termen "retours d'expérience" en "feedback" worden naast elkaar gebruikt in dezelfde teksten. Dus misschien eerder voor iets kiezen als "terugkoppeling"

Hilde Brems
Belgium
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  NMR (X): de verklaring voor het naast elkaar gebruiken van rd'ex en fb ligt hierin dat je in het Frans herhalingen moet vermijden. Ik denk echter dat ze synoniem zijn; terugkoppeling is de NL vertaling van feedback.
18 mins

neutral  Roy vd Heijden: Anders dan bijvoorbeeld in het Japans, wordt ook in het Nederlands herhaling van woorden liefst vermeden, behalve in gevallen van opzet, bijvoorbeeld bij stijlfiguren als de epizeuxis: "Mijn lief, mijn lief, mijn lief; soo sprack mijn lief mij toe"
1 day 14 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ervaring uit de praktijk


Explanation:
Ervaring uit de praktijk leert dat ...

Zie tevens: http://fr.wikipedia.org/wiki/Retour_d'exp%C3%A9rience

--------------------------------------------------
Note added at 1 dag2 uren (2010-04-01 20:35:48 GMT)
--------------------------------------------------

“Le Retour d'expérience est une expression terme issue du monde du travail en entreprise : elle exprime l'enrichissement des connaissances de l'organisation apprenante (l'entreprise) grâce à ses employés qui ont analysé et formalisé leurs expériences pour en faire profiter toutes les unités de l'entreprise.

Dans le langage courant de l'entreprise, il est exprimé de manière abrégée par REX, à l'écrit ou à l'oral.

Le retour d'expérience vise à capitaliser les connaissances en tenant compte des réussites ou des échecs.

L'équivalent en anglais peut-être
1. feedback from past experience
2. lessons learnt”

(Wikipédia)

Aangezien het moeilijk voorstelbaar is ervaring op te doen in theorie, lijkt de voorgestelde vertaling “ervaring uit de praktijk” misschien op het eerste gezicht een pleonasme. “Praktijk” moet hier echter begrepen worden als “toepassing”.

“Les retours d´expérience montrent que” zou aldus vertaald kunnen worden door “Toepassing in de praktijk heeft uitgewezen dat ...”, oftewel “Ervaring uit de praktijk leert dat ...”

“Feedback” of “terugkoppeling” kan iets tonen of laten zien.
“Toepassing in de praktijk” of “Ervaring uit de praktijk” is veel dwingender: zij toont aan, wijst uit, leert of bewijst iets.

QED

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search