gaine de captation

Dutch translation: opvangfilter

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:gaine de captation
Dutch translation:opvangfilter
Entered by: Anne-Marie Kalkman

12:15 Apr 28, 2010
French to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial / aluminiumindustrie
French term or phrase: gaine de captation
In een aluminiumfabriek wordt bij het elektrolyseproces hard gewerkt aan het verminderen van de uitstoot van fluor. Hiervoor wordt een 'gaine de captation' gebruikt.
Wie weet wat dat is?
Anne-Marie Kalkman
opvangfilter
Explanation:
In een alumiumfabriek wordt de afgezogen lucht dikwijls door middel van een doekenfilter (mouwenfilter) gezuiverd van gasdeeltjes en fijnstoffen.

Een dergelijk speciaal filter lijkt hier met de algemene term ´opvangfilter´ te zijn aangeduid.

--------------------------------------------------
Note added at 1 dag20 uren (2010-04-30 08:22:24 GMT)
--------------------------------------------------

Misschien kan in de plaats van de term ‘opvangfilter’ toch een wat preciezer term worden gekozen, namelijk ‘omkasting’ (= ‘gaine’) ‘voor opvang’ of ‘voor afzuiging’:

˝Bij de elektrolyse van aluinaarde komen stoffen vrij die schadelijk kunnen zijn voor het milieu. Deze worden permanent door twee, onafhankelijk van elkaar werkende systemen opgevangen en teruggeleid in het elektrolysebad. Dat is nuttig omdat het productiehulpstoffen zijn. Het gaat om verbrandingsgassen met gas- en stofvormige fluoriden en stof dat hoofdzakelijk bestaat uit fijne aluinaarde. Pechiney Nederland kan zich in haar emissieprofiel meten met de modernste smelters ter wereld. Het primaire systeem bestaat uit een overkapping van elke elektrolyseoven met afzuiging en behandeling van de afgezogen stofdeeltjes en gassen in de Centrale Filterinstallaties. Daarin worden ze vermengd met aluinaarde, die de gasvormige fluoriden aan zich bindt. Filterdoeken ontdoen de luchtstroom van het daarin aanwezige stof en dus van alle daarin aanwezige fluoriden. De uit de filterinstallatie teruggewonnen aluinaarde, die nu met fluoriden is verrijkt, wordt teruggevoerd naar de elektrolysebaden. Het secundair systeem geleidt vrijkomende gassen en stof naar wassers op de daken van de elektrolysehallen. Dat zijn in feite grote douches, die de luchtstroom reinigen. Na bezinking in een bassin worden de hierin teruggewonnen stoffen gedroogd en opnieuw gebruikt.˝

(http://www.corporateregister.com/a10723/pechned03-env-nl.pdf...


˝AFVAL EN EMISSIES TIJDENS DE PRODUCTIE VAN
PRIMAIR ALUMINIUM
Bij de productie van primair aluminium worden afval en emissies zoveel mogelijk voorkomen. In het elektrolyseproces gaat het met name om fluoremissies en puin van vervangen anodes en bemetseling uit elektrolyseovens. De ovens zijn tegenwoordig voorzien van een omkasting en automatisch werkende bedieningssystemen waardoor de uitstoot van fluorhoudende dampen wordt beheerst. De ovengassen worden afgezogen naar een zogenaamde droge reinigingsinstallatie . Fluorhoudend stof en gas worden daarin gebonden aan aluinaarde en opnieuw ingezet in de elektrolyseovens.˝

(http://www.morgo.nl/pdf/morgovan_grondstof_tot_aluminium.pdf...


˝ Het toepassen van een doekfilter met voorafgaande aluinaarde-injectie [aluinaarde bindt gasvormige fluoriden] voldoet aan het BREF-document [referentiedocument best beschikbare technieken]. Het afscheidingspercentage van het stof (grof en fijn) en HF [waterstoffluoride] is volgens opgave meer
dan 99,9%, waarmee wordt voldaan aan BAT [best available techniques]. Het omkastingsrendement van 90% - 97% is lager dan het in het BREF-document vermelde rendement van 99%. Dit wordt echter gecompenseerd door reiniging van de hallenlucht met de dakwassers.”

(http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:hTCv0x_fou0J:www.f...


--------------------------------------------------
Note added at 2 dagen30 min (2010-04-30 12:46:03 GMT)
--------------------------------------------------

Toch zal er waarschijnlijk eerder gesproken worden van de verstopping ('bouchage') van een (deken)filter dan van de verstopping van een omkasting. Mogelijk komt de 'overkapping [...] met uitzuiging en behandeling' uit het eerste citaat overeen met de 'omkasting' uit het tweede en derde citaat. In dat geval zou 'filterverstopping van de omkasting' wellicht een oplossing kunnen zijn.
Selected response from:

Roy vd Heijden
Belgium
Grading comment
Geweldig bedankt ook voor de uitgebreide toelichting.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3opvangfilter
Roy vd Heijden
3opvanghuls
solejnicz


Discussion entries: 2





  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
opvanghuls


Explanation:
"Huls" wordt wel gebruikt in vergelijkbare contexten.

Example sentence(s):
  • scintillatiekristallen, gemonteerd of in metalen huls (vaste scintillatoren);

    Reference: http://www.jurion.fanc.fgov.be/jurdb-consult/plainWettekstSe...
solejnicz
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 6

16 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
opvangfilter


Explanation:
In een alumiumfabriek wordt de afgezogen lucht dikwijls door middel van een doekenfilter (mouwenfilter) gezuiverd van gasdeeltjes en fijnstoffen.

Een dergelijk speciaal filter lijkt hier met de algemene term ´opvangfilter´ te zijn aangeduid.

--------------------------------------------------
Note added at 1 dag20 uren (2010-04-30 08:22:24 GMT)
--------------------------------------------------

Misschien kan in de plaats van de term ‘opvangfilter’ toch een wat preciezer term worden gekozen, namelijk ‘omkasting’ (= ‘gaine’) ‘voor opvang’ of ‘voor afzuiging’:

˝Bij de elektrolyse van aluinaarde komen stoffen vrij die schadelijk kunnen zijn voor het milieu. Deze worden permanent door twee, onafhankelijk van elkaar werkende systemen opgevangen en teruggeleid in het elektrolysebad. Dat is nuttig omdat het productiehulpstoffen zijn. Het gaat om verbrandingsgassen met gas- en stofvormige fluoriden en stof dat hoofdzakelijk bestaat uit fijne aluinaarde. Pechiney Nederland kan zich in haar emissieprofiel meten met de modernste smelters ter wereld. Het primaire systeem bestaat uit een overkapping van elke elektrolyseoven met afzuiging en behandeling van de afgezogen stofdeeltjes en gassen in de Centrale Filterinstallaties. Daarin worden ze vermengd met aluinaarde, die de gasvormige fluoriden aan zich bindt. Filterdoeken ontdoen de luchtstroom van het daarin aanwezige stof en dus van alle daarin aanwezige fluoriden. De uit de filterinstallatie teruggewonnen aluinaarde, die nu met fluoriden is verrijkt, wordt teruggevoerd naar de elektrolysebaden. Het secundair systeem geleidt vrijkomende gassen en stof naar wassers op de daken van de elektrolysehallen. Dat zijn in feite grote douches, die de luchtstroom reinigen. Na bezinking in een bassin worden de hierin teruggewonnen stoffen gedroogd en opnieuw gebruikt.˝

(http://www.corporateregister.com/a10723/pechned03-env-nl.pdf...


˝AFVAL EN EMISSIES TIJDENS DE PRODUCTIE VAN
PRIMAIR ALUMINIUM
Bij de productie van primair aluminium worden afval en emissies zoveel mogelijk voorkomen. In het elektrolyseproces gaat het met name om fluoremissies en puin van vervangen anodes en bemetseling uit elektrolyseovens. De ovens zijn tegenwoordig voorzien van een omkasting en automatisch werkende bedieningssystemen waardoor de uitstoot van fluorhoudende dampen wordt beheerst. De ovengassen worden afgezogen naar een zogenaamde droge reinigingsinstallatie . Fluorhoudend stof en gas worden daarin gebonden aan aluinaarde en opnieuw ingezet in de elektrolyseovens.˝

(http://www.morgo.nl/pdf/morgovan_grondstof_tot_aluminium.pdf...


˝ Het toepassen van een doekfilter met voorafgaande aluinaarde-injectie [aluinaarde bindt gasvormige fluoriden] voldoet aan het BREF-document [referentiedocument best beschikbare technieken]. Het afscheidingspercentage van het stof (grof en fijn) en HF [waterstoffluoride] is volgens opgave meer
dan 99,9%, waarmee wordt voldaan aan BAT [best available techniques]. Het omkastingsrendement van 90% - 97% is lager dan het in het BREF-document vermelde rendement van 99%. Dit wordt echter gecompenseerd door reiniging van de hallenlucht met de dakwassers.”

(http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:hTCv0x_fou0J:www.f...


--------------------------------------------------
Note added at 2 dagen30 min (2010-04-30 12:46:03 GMT)
--------------------------------------------------

Toch zal er waarschijnlijk eerder gesproken worden van de verstopping ('bouchage') van een (deken)filter dan van de verstopping van een omkasting. Mogelijk komt de 'overkapping [...] met uitzuiging en behandeling' uit het eerste citaat overeen met de 'omkasting' uit het tweede en derde citaat. In dat geval zou 'filterverstopping van de omkasting' wellicht een oplossing kunnen zijn.

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 54
Grading comment
Geweldig bedankt ook voor de uitgebreide toelichting.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search