balanciers de l\'histoire

Dutch translation: slingerbewegingen van de geschiedenis

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:balanciers de l\\\'histoire
Dutch translation:slingerbewegingen van de geschiedenis
Entered by: Steven Mertens

13:39 Oct 12, 2016
French to Dutch translations [PRO]
Finance (general)
French term or phrase: balanciers de l\'histoire
Context: "Ces réactions font partie des « balanciers de l’Histoire », générés par les excès : il faut bien reconnaître que le libéralisme et l’esprit d’entreprise ont été bafoués par les malversations d’un certain type de capitalisme financier à outrance, et une importante défaillance des autorités de contrôle."

Dank bij voorbaat

Steven
Steven Mertens
slingerbewegingen van de geschiedenis
Explanation:
of: historische slingerbewegingen

“De slingerbeweging van de geschiedenis”
(http://www.trajectum.hu.nl/achtergrond-de_slingerbeweging_va...

ʺ(de wetmatigheid van) de 'slingerbeweging van de geschiedenis' / de voortdurende afwisseling van actie en reactie.ʺ
(http://havovwo.nl/havo/hne/bestanden/hne03iiant2.pdf)

“Dat de geschiedenis vaak door slingerbewegingen wordt gedomineerd, is bekend.”
(http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:-LApkKS...

“De geschiedenis zit vol slingerbewegingen. “
(http://www.metamorfosemagazine.org/item/44088/pagina/28554/g...

ʺDe huidige opkomst van Azië is niet zozeer het gevolg van een slingerbeweging van de geschiedenis, als wel een terugkeer naar een eeuwenlange trend.ˮ
(https://books.google.nl/books?id=fROoVb4pgmcC&pg=PT50&lpg=PT...

ʺHet is onzinnig om te veronderstellen dat de slingerbeweging van de geschiedenis in onze tijd definitief tot stilstand zou zijn gekomen.ˮ
(http://dare.uva.nl/document/2/170118)

ˮDe slingerbeweging van de geschiedenis voorspelt weinig goeds voor de komende tientallen jaren.ˮ
(http://sargasso.nl/de-rechtse-uitdaging/)

ˮHet blijft zaak om de slingerbeweging van de geschiedenis in de gaten te houden.ˮ
(https://gay.nl/articles/224802/geschiedenis-het-is-gewoon-ee...

ʺDat zal wel een van die telkens wederkerende slingerbewegingen der geschiedenis zijn, zeker?ˮ
(http://www.bloggen.be/tafelspringer/archief.php?ID=1233708)
Selected response from:

Roy vd Heijden
Belgium
Grading comment
Dank je wel Roy
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1slingerbewegingen van de geschiedenis
Roy vd Heijden
3grote historische bewegingen
Odette Jonkers (X)
3historische golbewegingen
Gerard de Noord


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
balanciers de l'histoire
historische golbewegingen


Explanation:
Vroeger las je nog wel eens "pendel der tijd".

Gerard de Noord
France
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 9

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
grote historische bewegingen


Explanation:
of: belangrijke historische bewegingen

Odette Jonkers (X)
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 29

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
slingerbewegingen van de geschiedenis


Explanation:
of: historische slingerbewegingen

“De slingerbeweging van de geschiedenis”
(http://www.trajectum.hu.nl/achtergrond-de_slingerbeweging_va...

ʺ(de wetmatigheid van) de 'slingerbeweging van de geschiedenis' / de voortdurende afwisseling van actie en reactie.ʺ
(http://havovwo.nl/havo/hne/bestanden/hne03iiant2.pdf)

“Dat de geschiedenis vaak door slingerbewegingen wordt gedomineerd, is bekend.”
(http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:-LApkKS...

“De geschiedenis zit vol slingerbewegingen. “
(http://www.metamorfosemagazine.org/item/44088/pagina/28554/g...

ʺDe huidige opkomst van Azië is niet zozeer het gevolg van een slingerbeweging van de geschiedenis, als wel een terugkeer naar een eeuwenlange trend.ˮ
(https://books.google.nl/books?id=fROoVb4pgmcC&pg=PT50&lpg=PT...

ʺHet is onzinnig om te veronderstellen dat de slingerbeweging van de geschiedenis in onze tijd definitief tot stilstand zou zijn gekomen.ˮ
(http://dare.uva.nl/document/2/170118)

ˮDe slingerbeweging van de geschiedenis voorspelt weinig goeds voor de komende tientallen jaren.ˮ
(http://sargasso.nl/de-rechtse-uitdaging/)

ˮHet blijft zaak om de slingerbeweging van de geschiedenis in de gaten te houden.ˮ
(https://gay.nl/articles/224802/geschiedenis-het-is-gewoon-ee...

ʺDat zal wel een van die telkens wederkerende slingerbewegingen der geschiedenis zijn, zeker?ˮ
(http://www.bloggen.be/tafelspringer/archief.php?ID=1233708)


Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 144
Grading comment
Dank je wel Roy

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord: Daar dacht ik ook meteen aan. Ik heb toch voor golfbeweging gekozen, omdat dat iets wetmatigs heeft, terwijl een slingerbeweging voor mijn gevoel in het Nederlands een element van toeval in zich draagt.
20 mins
  -> Het gevoel dat een slingerbeweging een element van toeval in zich draagt, lijkt Christaan Huygens vreemd te zijn geweest.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search