pomme tatin

Dutch translation: Tatin-mousse

13:53 Apr 14, 2005
French to Dutch translations [PRO]
Food & Drink / dessert
French term or phrase: pomme tatin
Préparation pour mousse Pomme Tatin.

Een etiket op een dessert . Wie heeft een idee hoe ik dit kan vertalen. (Met Franse Appeltaart smaak? iets in die richting?)
Ellen-Marian Panissières
France
Dutch translation:Tatin-mousse
Explanation:
In het Nederlands is tarte Tatin een begrip op zich.
Anders appel-caramel, maar dat klinkt niet zo sjiek.
Selected response from:

Elène Klaren (X)
Grading comment
Hoewel niet erg sjiek, koos mijn klant voor de appel-caramel smaak. Dank je wel!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2omgekeerde appeltaart
Paul Peeraerts
4Pomme Tatin-schuim
Tony Vandenborn
3Tatin-mousse
Elène Klaren (X)


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Tatin-mousse


Explanation:
In het Nederlands is tarte Tatin een begrip op zich.
Anders appel-caramel, maar dat klinkt niet zo sjiek.


    Reference: http://home.planet.nl/~gores000/08-0078.htm
    Reference: http://www.hermans.org/culinair/FAC/tartetatin.html
Elène Klaren (X)
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 2
Grading comment
Hoewel niet erg sjiek, koos mijn klant voor de appel-caramel smaak. Dank je wel!

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
omgekeerde appeltaart


Explanation:
De meest voorkomende term is beslist, ook in het Nederlands, "tarte Tatin". Maar als je toch een Nederlandse vorm verkiest ...


In een dorp ergens in Frankrijk kon je omgekeerde appeltaart eten. Twee zusters waren het die hem maakten en hun achternaam was Tatin en daarom heette die taart Tarte Tatin. De ene zuster bakte de taart en de andere keerde hem om. Of omgekeerd natuurlijk. Die taart werd beroemd. Andere zusters gingen hem ook maken. Tot in Amsterdam aan toe.

Paul Peeraerts
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: inclusief al mijn zussen en schoonzussen... Vandaar mijn embonpoint...
41 mins

agree  Annette van der Lei (X)
3 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Pomme Tatin-schuim


Explanation:
Naar mijn mening kan je die 'pomme tatin' niet vertalen; analoog met 'tarte tatin' wat ook nooit wordt vertaald.

Tony Vandenborn
Specializes in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search