PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

à la palette

Dutch translation: met een spatel opgeschept

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:à la palette
Dutch translation:met een spatel opgeschept
Entered by: Anne-Marie Kalkman

13:12 Sep 11, 2013
French to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Food & Drink / IJs
French term or phrase: à la palette
In de aanprijzing van een boek over ijs wordt gezegd:
une partie recettes, basée sur les différentes appellations de glaces turbinées, adaptées au service à la boule ou *à la palette* ; ainsi que des recettes de glaces non turbinées et texturants pour enrichir toutes vos recettes

Wat wordt er bedoeld met à la palette?
Anne-Marie Kalkman
met een spatel opgeschept
Explanation:
Cf.:

« Je la préfère en pot, je n'aime pas les cornet, qui altère selon moi les différentes saveurs. Et je ne prends pas plus de 3 gouts à la fois, sinon, pour finir on obtient un milkshake de tout et question goûts, ce n'est plus trop ça! Servie à la palette dans un pot, c'est l'idéale. Car en grande gourmande que je suis la palette remplit l'entièreté du pot, tandis qu'une bouleuse vous donnera de ridicule boules dans un grand pot vide! »
(http://aranka.skyrock.com/12.html)

“In dé ijswinkel wordt gewerkt met spatels. Je krijgt in dé ijswinkel geen traditionele bollen, je krijgt scheppen.”
(http://www.de-ijswinkel.nl/de-ijswinkel/)

“Bij RoJé ijs maken ze nog echt ambachtelijk ijs. Dus geen bolletjes ijs maar met de spatel.”
(http://www.dichtbij.nl/alphen/eten-en-drinken/artikel/291785...

« De vraies glaces maison servies à la palette, le vrai goût des glaces italiennes. »
(http://www.cityvox.fr/bars-et-cafes_paris/amorino_200039185/...

« Que du naturel pour ces glaces servies à la palette, comme en Italie mais produites à Genève, [...] »
(http://www.petitfute.com/adresse/etablissement/id/374344/gel...

“Re: Italiaans ijs, echt zo lekker?
Bij mij in het dorp 2,20 voor bakje met twee smaken, 2,80 voor drie smaken (zijn geen bolletjes, maar lekkere scheppen)”
(http://www.italieforum.nl/index.php?link=home/lees.php&id=33...

“In Italië krijg je meestal geen bolletjes, maar scheppen met een soort spatel, [...]”
(http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/duur-ijsjes-gemi...

“Prijs kwaliteit verhouding is optimaal, je krijgt veel ijs voor een betaalbare prijs, geen bolletjes, maar echt met een spatel opgeschept :-)”
(http://www.eet.nu/ede/gelateria-bernardo)

“Zo komen we bij een ijszaak. We nemen allemaal een ijsje met maximaal 2 smaken ijs. Hier zijn het geen bolletjes, maar wordt ijs met een spatel uit bakken geschept en op het hoorntje (of bakje) gedaan.”
(http://www.hagasikon.nl/2010/08/30/dag-3-maandag-30-augustus...


--------------------------------------------------
Note added at 6 uren (2013-09-11 20:12:19 GMT)
--------------------------------------------------

(Dus i.p.v. in bolletjes met een spatel in plakken geschept)
Selected response from:

Roy vd Heijden
Belgium
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1geschept
Mamuco (X)
3met een spatel opgeschept
Roy vd Heijden


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
geschept


Explanation:
ijs geschept met een houten lepel 'à l'ancienne'

Mamuco (X)
Belgium
Works in field
Native speaker of: French

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord: Geschept, vandaar schepijs.
6 hrs

neutral  Roy vd Heijden: Ook bolletjes worden geschept: "Uit 1 bak schept u ongeveer 60 bolletjes, dus u kunt in totaal zo'n 120 bolletjes schepijs serveren." (http://www.ijssalonmenotti.nl/locatie)
6 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
met een spatel opgeschept


Explanation:
Cf.:

« Je la préfère en pot, je n'aime pas les cornet, qui altère selon moi les différentes saveurs. Et je ne prends pas plus de 3 gouts à la fois, sinon, pour finir on obtient un milkshake de tout et question goûts, ce n'est plus trop ça! Servie à la palette dans un pot, c'est l'idéale. Car en grande gourmande que je suis la palette remplit l'entièreté du pot, tandis qu'une bouleuse vous donnera de ridicule boules dans un grand pot vide! »
(http://aranka.skyrock.com/12.html)

“In dé ijswinkel wordt gewerkt met spatels. Je krijgt in dé ijswinkel geen traditionele bollen, je krijgt scheppen.”
(http://www.de-ijswinkel.nl/de-ijswinkel/)

“Bij RoJé ijs maken ze nog echt ambachtelijk ijs. Dus geen bolletjes ijs maar met de spatel.”
(http://www.dichtbij.nl/alphen/eten-en-drinken/artikel/291785...

« De vraies glaces maison servies à la palette, le vrai goût des glaces italiennes. »
(http://www.cityvox.fr/bars-et-cafes_paris/amorino_200039185/...

« Que du naturel pour ces glaces servies à la palette, comme en Italie mais produites à Genève, [...] »
(http://www.petitfute.com/adresse/etablissement/id/374344/gel...

“Re: Italiaans ijs, echt zo lekker?
Bij mij in het dorp 2,20 voor bakje met twee smaken, 2,80 voor drie smaken (zijn geen bolletjes, maar lekkere scheppen)”
(http://www.italieforum.nl/index.php?link=home/lees.php&id=33...

“In Italië krijg je meestal geen bolletjes, maar scheppen met een soort spatel, [...]”
(http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/duur-ijsjes-gemi...

“Prijs kwaliteit verhouding is optimaal, je krijgt veel ijs voor een betaalbare prijs, geen bolletjes, maar echt met een spatel opgeschept :-)”
(http://www.eet.nu/ede/gelateria-bernardo)

“Zo komen we bij een ijszaak. We nemen allemaal een ijsje met maximaal 2 smaken ijs. Hier zijn het geen bolletjes, maar wordt ijs met een spatel uit bakken geschept en op het hoorntje (of bakje) gedaan.”
(http://www.hagasikon.nl/2010/08/30/dag-3-maandag-30-augustus...


--------------------------------------------------
Note added at 6 uren (2013-09-11 20:12:19 GMT)
--------------------------------------------------

(Dus i.p.v. in bolletjes met een spatel in plakken geschept)

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 31

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Gerard de Noord: Opgeschept ijs klinkt niet lekker.
31 mins
  -> "Het ijs is niet alleen vreeeeselijk lekker, er wordt ook niet zuinig opgeschept!" (http://www.yelp.nl/biz/pisa-ijs-amsterdam)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search