règle de droit commun

Dutch translation: Zo schrijft het algemeen recht voor, dat,...........

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:règle de droit commun
Dutch translation:Zo schrijft het algemeen recht voor, dat,...........
Entered by: xuomil

14:29 Feb 10, 2002
French to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Human Resources
French term or phrase: règle de droit commun
Ainsi la règle de droit commun est le recrutement par concours, le concours permettant l'égalité totale des candidats.
Benedicte Annys
Zo schrijft het algemeen recht voor, dat,...........
Explanation:
uit oogpunt van gelijke kansen, werving en selectie plaats vindt op basis van vergelijkende onderzoeken.


(1) TERM droit commun
Note {DOM} Problèmes juridiques
NL TERM gemeen recht

Reference 10>>ϊpassim
(2)
TERM het algemene recht

Reference 10>>ϊpassim

http://europa.eu.int/scadplus/leg/nl/cig/g4000g.htm#g15b
Par ailleurs, ces règles de droit constituent une partie de ce qui l'on nomme acquis communautaire.
Overigens vormen deze rechtsregels een deel van wat het acquis communautaire wordt genoemd.

Concours, stages et appels d'offres Guide à la recherche
Les concours organisés par les institutions européennes ouverts aux citoyens de l'Union.
Les stages destinés aux étudiants.
Appels d'offres


Sollicitatieprocedures, stages en openbare aanbestedingen Zoeken
Door de EU-instellingen georganiseerde vergelijkende onderzoeken voor aanwerving van personeel
Stages bij het Europees Parlement
Openbare aanbestedingen

Onderscheid wordt gemaakt in droit commun (recht dat geldt in de lidstaat) en droit communautaire, gemeenschaps recht.
http://europa.eu.int/eur-lex/fr/lif/dat/1999/fr_399D0332.htm...
Or, l'article 8, paragraphe 3, de la loi grecque n° 2224/94, qui constitue le droit commun applicable aux entreprises en Grèce, dispose que les règlements du travail internes aux entreprises sont approuvés conjointement par les partenaires sociaux, sans aucune intervention de l'État, et ensuite communiqués aux services du ministère du travail (ci-après "question n° 4").

Startpagina » Over het EU-recht » Procedure en betrokken instanties » Wetgeving van de Europese Unie - Definities

2. Wetgeving van de Europese Unie - Definities

De Europese eenwording als kerndoelstelling van de Europese Gemeenschappen kan uitsluitend via wetgeving worden bereikt. Het Gemeenschapsrecht is een onafhankelijk rechtsstelsel dat voorrang heeft op de nationale wettelijke bepalingen. Aan de invoering ervan, het toezicht erop en de verdere ontwikkeling ervan nemen - in het kader van welbepaalde procedures - verscheidene instanties deel. Het Gemeenschapsrecht bestaat in wezen uit drie verschillende - maar onderling afhankelijke - soorten wetgeving:

PRIMAIR RECHT

Het primaire recht omvat met name de Verdragen en andere overeenkomsten met een soortgelijke rechtsstatus. Het primaire recht komt via rechtstreekse onderhandelingen tussen de regeringen van de lidstaten tot stand. Deze overeenkomsten worden in de vorm van Verdragen gegoten, die vervolgens door de nationale parlementen moeten worden geratificeerd. Dezelfde procedure wordt ook bij latere wijzigingen van de Verdragen toegepast.

2. Droit communautaire - définitions

L'objectif ultime des Communautés européennes, à savoir l'unification européenne, se fonde exclusivement sur le principe de l'État de droit. Le droit communautaire est un ordre juridique indépendant, qui a la primauté sur les législations nationales. Plusieurs acteurs importants sont associés au processus de mise en œuvre, de suivi et de développement de ce système juridique et disposent à cet effet d'une panoplie de procédures. D'une manière générale, la législation de l'UE se subdivise en trois catégories distinctes mais interdépendantes.

DROIT PRIMAIRE

Le droit primaire comprend plus précisément les traités et autres accords équivalents. Les instruments du droit primaire font l'objet de négociations directes entre les gouvernements des États membres. Les accords issus de ces négociations sont adoptés sous la forme de traités, qui doivent ensuite être ratifiés par les parlements nationaux. La même procédure est appliquée pour toute modification ultérieure apportée aux traités.


Selected response from:

xuomil
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Zo schrijft het algemeen recht voor, dat,...........
xuomil
4regel van burgerlijk recht
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
regel van burgerlijk recht


Explanation:
de droit commun = gemeen recht, d.i. burgerlijk recht.

Ref.:

"... een instelling zich in een geschil met de inspectie beroept op een regel van burgerlijk
recht, meestal een vordering die is gebaseerd op een onrechtmatige daad ..."

www.minocw.nl/brief2k/2001/51110.doc

"... bevatten geen enkel voorschrift voor de evaluatie van ... dat bij de verwijdering van
de asbest onzorgvuldig ... ontstaan, dan zal het gemeen recht, di het (burgerlijk recht)..."

nl.prevent.be/p/7B9D345AE212480F80256AA2003895DA

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 65

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Camel: gewoonterecht lijkt mij een betere interpretatie, gewoonterecht is een niet gecodificeerd systeem van geldende rechtsregels, waarvan het toepassingsgebied meestal beperkt blijft tot een bepaalde regio.
3 days 4 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Zo schrijft het algemeen recht voor, dat,...........


Explanation:
uit oogpunt van gelijke kansen, werving en selectie plaats vindt op basis van vergelijkende onderzoeken.


(1) TERM droit commun
Note {DOM} Problèmes juridiques
NL TERM gemeen recht

Reference 10>>ϊpassim
(2)
TERM het algemene recht

Reference 10>>ϊpassim

http://europa.eu.int/scadplus/leg/nl/cig/g4000g.htm#g15b
Par ailleurs, ces règles de droit constituent une partie de ce qui l'on nomme acquis communautaire.
Overigens vormen deze rechtsregels een deel van wat het acquis communautaire wordt genoemd.

Concours, stages et appels d'offres Guide à la recherche
Les concours organisés par les institutions européennes ouverts aux citoyens de l'Union.
Les stages destinés aux étudiants.
Appels d'offres


Sollicitatieprocedures, stages en openbare aanbestedingen Zoeken
Door de EU-instellingen georganiseerde vergelijkende onderzoeken voor aanwerving van personeel
Stages bij het Europees Parlement
Openbare aanbestedingen

Onderscheid wordt gemaakt in droit commun (recht dat geldt in de lidstaat) en droit communautaire, gemeenschaps recht.
http://europa.eu.int/eur-lex/fr/lif/dat/1999/fr_399D0332.htm...
Or, l'article 8, paragraphe 3, de la loi grecque n° 2224/94, qui constitue le droit commun applicable aux entreprises en Grèce, dispose que les règlements du travail internes aux entreprises sont approuvés conjointement par les partenaires sociaux, sans aucune intervention de l'État, et ensuite communiqués aux services du ministère du travail (ci-après "question n° 4").

Startpagina » Over het EU-recht » Procedure en betrokken instanties » Wetgeving van de Europese Unie - Definities

2. Wetgeving van de Europese Unie - Definities

De Europese eenwording als kerndoelstelling van de Europese Gemeenschappen kan uitsluitend via wetgeving worden bereikt. Het Gemeenschapsrecht is een onafhankelijk rechtsstelsel dat voorrang heeft op de nationale wettelijke bepalingen. Aan de invoering ervan, het toezicht erop en de verdere ontwikkeling ervan nemen - in het kader van welbepaalde procedures - verscheidene instanties deel. Het Gemeenschapsrecht bestaat in wezen uit drie verschillende - maar onderling afhankelijke - soorten wetgeving:

PRIMAIR RECHT

Het primaire recht omvat met name de Verdragen en andere overeenkomsten met een soortgelijke rechtsstatus. Het primaire recht komt via rechtstreekse onderhandelingen tussen de regeringen van de lidstaten tot stand. Deze overeenkomsten worden in de vorm van Verdragen gegoten, die vervolgens door de nationale parlementen moeten worden geratificeerd. Dezelfde procedure wordt ook bij latere wijzigingen van de Verdragen toegepast.

2. Droit communautaire - définitions

L'objectif ultime des Communautés européennes, à savoir l'unification européenne, se fonde exclusivement sur le principe de l'État de droit. Le droit communautaire est un ordre juridique indépendant, qui a la primauté sur les législations nationales. Plusieurs acteurs importants sont associés au processus de mise en œuvre, de suivi et de développement de ce système juridique et disposent à cet effet d'une panoplie de procédures. D'une manière générale, la législation de l'UE se subdivise en trois catégories distinctes mais interdépendantes.

DROIT PRIMAIRE

Le droit primaire comprend plus précisément les traités et autres accords équivalents. Les instruments du droit primaire font l'objet de négociations directes entre les gouvernements des États membres. Les accords issus de ces négociations sont adoptés sous la forme de traités, qui doivent ensuite être ratifiés par les parlements nationaux. La même procédure est appliquée pour toute modification ultérieure apportée aux traités.





    Reference: http://europa.eu.int/eur-lex/fr/about/pap/process_and_player...
    Reference: http://europa.eu.int/eur-lex/nl/about/pap/process_and_player...
xuomil
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search