instrumentaires des présentes

Dutch translation: instrumenterende [notarissen] die de onderhavige (huwelijks)akte verlijden

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:instrumentaires des présentes
Dutch translation:instrumenterende [notarissen] die de onderhavige (huwelijks)akte verlijden

07:41 Jul 17, 2014
    The asker opted for community grading. The question was closed on 2014-07-20 13:54:08 based on peer agreement (or, if there were too few peer comments, asker preference.)


French to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s) / Huwelijksakte
French term or phrase: instrumentaires des présentes
Het gaat om de volgende zin uit een huwelijksakte:

"... les Adouls soussignés, Messieurs ***** et *****, notaires du droit musulman, instrumentaires des présentes, exerçant près le tribunal de première instance..."
Traduix
Belgium
instrumenterende [notarissen] die de onderhavige (huwelijks)akte verlijden
Explanation:
Het zijn de 'notaires de droit musulman' die 'instrumentaires' zijn.

Een instrumenterende notaris is een notaris de de authentieke akte verlijdt.

Met 'des présentes' wordt de onderhavige huwelijksakte bedoeld, niet 'van de aanwezigen'.

--------------------------------------------------
Note added at 5 uren (2014-07-17 13:16:30 GMT)
--------------------------------------------------

Adouls:

"Adouls zijn functionarissen die de taken van notarissen verrichten en die volgens het recht van de Islam bevoegd zijn om akten op te stellen (bijv. huwelijksakten en verstotingen)."
(http://www.kruispuntmi.be/thema/familiaal-ipr/wat-is-familia...

"Uw huwelijk wordt voor de « adouls » (notarissen naar islamitisch recht) voltrokken, [...]"
(http://www.diplomatie.be/casablancanl/default.asp?id=74&mnu=...

--------------------------------------------------
Note added at 6 uren (2014-07-17 13:46:52 GMT)
--------------------------------------------------

Overigens vervullen deze notarissen naar islamitisch recht tevens de rol van getuigen:

"De adouls zijn gekwalificeerde en professionele getuigen, benoemd door de Minister van Justitie. Bij het huwelijk vervullen de adouls een dubbele functie: ze zijn getuigen (artikel 5, 2° Mudawwana) enerzijds en ze maken de huwelijksakte op (artikel 41 en artikel 42, 6° Mudawwana) anderzijds."
(http://books.google.nl/books?id=4npMTbnXWSIC&pg=PA46&lpg=PA4...

NB:

1, getuigen bij het huwelijk (huwelijksgetuigen), niet 'bij de akte' (geen 'aktegetuigen').
2. instrumenteren (notarieel recht) `een schriftelijk stuk door een daartoe bevoegde ambtenaar laten opmaken.
(http://www.encyclo.nl/begrip/instrumenteren)
Selected response from:

Roy vd Heijden
Belgium
Grading comment
Super! We denken inderdaad ook dat dit de betekenis is die we zoeken. Hartelijk bedankt voor je toelichting (ook i.v.m. 'adouls').
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2instrumenterende [notarissen] die de onderhavige (huwelijks)akte verlijden
Roy vd Heijden
4instrumentaire getuigen bij deze acte
Frank van 't Hoog
4instrumentair (van de aanwezigen)
Henk Sanderson
4 -1instrumentarium
Mamuco (X)


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
instrumentarium


Explanation:
Instrumentaire" est un adjectif qui vient du mot latin "instrumentum" qui qualifie le support matériel qui constitue la preuve d'un évènement ou du contenu des conventions conclues entre les parties. Par opposition, l'ensemble du contenu des accords des parties que contient l'"instrumentum" se désigne sous le nom de "negotium".

"Instrumentaire" qualifie ce qui se rapporte à la preuve écrite. On peut qualifier d'" agent instrumentaire " un huissier lorsqu'il dresse un simple constat. Les "témoins comparaissant dans un acte authentique sont dits témoins instrumentaires". Leur témoignage est nécessaire à la validité de certains testaments.


    Reference: http://www.dictionnaire-juridique.com/definition/instrumenta...
Mamuco (X)
Belgium
Native speaker of: French

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Henk Sanderson: De uitleg is goed, maar de vetaling is fout: instrumentarium = een stel instrumenten
57 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
instrumentair (van de aanwezigen)


Explanation:
De instrumentair is de (vorm)getuige bij het opmaken van een (notariële) akte - zie o.a. Van Dale Groot Woordenboek FN,
Le Grand Robert. Témoin instrumentaire, qui assiste un officier ministériel dans les actes dont la validité requiert la présence de témoins

Henk Sanderson
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 12

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
instrumentaire getuigen bij deze acte


Explanation:
Ik denk dat het woord "témoin" hier is weggelaten en neem aan dat de vertaling voor België is bestemd. Een voorbeeld:

"De tweede notaris of de instrumentaire getuigen hebben tot taak..."

"Le second notaire ou les témoins instrumentaires ont ainsi pour mission..."

"des présentes" is weliswaar meervoud, maar verwijst naar de stukken/ het document.


    Reference: http://www.senate.be/lexdocs/S0519/S05191129.pdf
Frank van 't Hoog
France
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
instrumenterende [notarissen] die de onderhavige (huwelijks)akte verlijden


Explanation:
Het zijn de 'notaires de droit musulman' die 'instrumentaires' zijn.

Een instrumenterende notaris is een notaris de de authentieke akte verlijdt.

Met 'des présentes' wordt de onderhavige huwelijksakte bedoeld, niet 'van de aanwezigen'.

--------------------------------------------------
Note added at 5 uren (2014-07-17 13:16:30 GMT)
--------------------------------------------------

Adouls:

"Adouls zijn functionarissen die de taken van notarissen verrichten en die volgens het recht van de Islam bevoegd zijn om akten op te stellen (bijv. huwelijksakten en verstotingen)."
(http://www.kruispuntmi.be/thema/familiaal-ipr/wat-is-familia...

"Uw huwelijk wordt voor de « adouls » (notarissen naar islamitisch recht) voltrokken, [...]"
(http://www.diplomatie.be/casablancanl/default.asp?id=74&mnu=...

--------------------------------------------------
Note added at 6 uren (2014-07-17 13:46:52 GMT)
--------------------------------------------------

Overigens vervullen deze notarissen naar islamitisch recht tevens de rol van getuigen:

"De adouls zijn gekwalificeerde en professionele getuigen, benoemd door de Minister van Justitie. Bij het huwelijk vervullen de adouls een dubbele functie: ze zijn getuigen (artikel 5, 2° Mudawwana) enerzijds en ze maken de huwelijksakte op (artikel 41 en artikel 42, 6° Mudawwana) anderzijds."
(http://books.google.nl/books?id=4npMTbnXWSIC&pg=PA46&lpg=PA4...

NB:

1, getuigen bij het huwelijk (huwelijksgetuigen), niet 'bij de akte' (geen 'aktegetuigen').
2. instrumenteren (notarieel recht) `een schriftelijk stuk door een daartoe bevoegde ambtenaar laten opmaken.
(http://www.encyclo.nl/begrip/instrumenteren)

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 170
Grading comment
Super! We denken inderdaad ook dat dit de betekenis is die we zoeken. Hartelijk bedankt voor je toelichting (ook i.v.m. 'adouls').

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sindy Cremer: uitstekend onderbouwd weer, Roy
4 hrs

agree  Henk Sanderson
3 days 6 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search